Ica och ansvar

Folk har förtroende för sin lokala Ica-butik. Men vilket ansvar tar butiken undrar insändarskribenten.

Folk har förtroende för sin lokala Ica-butik. Men vilket ansvar tar butiken undrar insändarskribenten.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Piteå kommun2020-03-01 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett litet och okänt företag har stått på en lokal ICA-butik i Piteå förra veckan och sålt abonnemang, pekskärmar och datorer till förbipasserande för fantasipriser. 

Det okända företaget samarbetar i sin tur med en liten och okänd operatör för abonnemangen. Så pass liten och okänd att varken Telia eller Telenor någonsin hört talas om dem, även om de använder sig av deras nät enligt deras egna säljargument. Så hur kommer det sig att man ger bort sina identitetsuppgifter till ett okänt företag och inleder långa krångliga avtal med dem utan tanke på de risker som finns? 

Svaret tror jag är för att man har förtroende för den lokala Ica-butiken. Ica-butiken har fått ersättning från det okända företaget för att de ska få stå i deras lokaler och stanna upp människor. 

Däremot verkar Ica-butiken inte ha gjort någon bakgrundscheck på företaget. En enkel ”googling” visar att det okända företaget har fått flera negativa utlåtanden från människor som upplever att de har blivit lurade. De har även blivit polisanmälda. ICA-butiken borde förstå sin makt som de har som lokal handlare och ta sitt ansvar att kolla upp att företagen de släpper iallafall inte är några lurendrejare.