Det blir kostsamt för kunden

Övriga2008-04-17 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det finns säkert både ett och två seriösa företag som är beredda att konvertera bilar till etanoldrift, men då lär inte prislappen stanna på 5 000 kronor, som jag har sett i något erbjudande.



Det kommer ju nu också att bli så, att konverteringsföretagen måste godkännas och registreras för att få göra de här inte helt enkla förändringarna, vilket i sin tur innebär att det i slutänden blir kostsamt för kunden.Av trafikutskottets betänkande (2007/08:TU4) framgår också att man inte vill ha någon rusning efter konverteringssatser eftersom man befarar att det skulle kunna resultera i att gamla bilar blir kvar allt för länge på våra vägar. Vilket varken gagnar trafiksäkerheten eller miljön.

All expertis jag talat med är överens om att alkohol är aggressivare än bensin mot materialen i bränslesystem, ventiler och ventilsäten.

Därför har trafikutskottet också kopplat in Räddningsverket för att se över brandrisken i händelse av att konverterade bilar börjar läcka etanol. Därför räcker det inte med att bara byta ett chip till motorstyrningselektroniken.

Givetvis kommer det att stå Volvo på de flesta bilar som är aktuella för konvertering, av den enkla anledningen att Volvo är Sveriges i särklass mest sålda bil. Riksdagen avslog motionerna om ekonomiska bidrag till efterkonvertering och att konverterade bilar ska miljöklassas.



Däremot gäller Vägverkets nuvarande regel även konverterade bilar, det vill säga att en etanolbil som inte drar mer än motsvarande 0,92 liter bensin per mil också uppfyller kravet för miljöbil.

Men så vitt jag kan förstå kräver det en ny registreringsbesiktning och ingen Chevrolet eller Cadillac tillverkad i USA lär klara de kraven. Förmodligen inte många andra äldre bilar heller.

Läs mer om