Nextjet kunde inte lyfta från Arlanda med passagerarnas bagage, för det var motvind.
Detta är kanske inte så bra, speciellt när flygplanen de använder är just enkla ombyggda transportflygplan av märket Bombardier som skall just kunna ta stora vikter/lastvolymer.
Nu bör flygplatsens ledning i Arvidsjaur och Nextjet sätta sig ned för att ta fram nya kreativa lösningar på bagageproblemet!
Flygplatsen i Arvidsjaur har ju en av allmänheten väl dokumenterad lista på kreativa lösningar; Londontrafik som inte marknadsförs, uthyrning av lokaler till det internationella tyska storföretaget Mannesmann AG (6 anställda!) virtuella flygbolag som Fly lapland, estniska jetflygplans bolag och ölbryggeri i hangarlokaler.
Vill härmed ge ett förslag på lösning när det gäller möjligheterna att ta med bagage på flyget till Arvidsjaur och samtidigt kunna lyfta från startbanan: Nämligen, lämna istället passagerarna kvar på Arlanda!
En passagerare får ta med sig cirka 20 kilo i bagage. Men en passagerare som skall åka till Arvidsjaur väger minst tre gånger så mycket som bagaget. Så flyg bagaget till Arvidsjaur flygplats och lämna helt sonika passagerarna kvar på Arlanda. Flygplatsens ledning kan även tipsa Nextjet att man kan skriva in detta i en väldigt fin och liten stil längst ned på biljetterna.
Detta likt den fantastiska ekonomiska affären som gjordes vid upphandling av värmepanna till Arvidsjaurs flygplats. För ingen orkar ju ta sig tid att läsa det finstilta raderna?
Biggles
SVAR DIREKT
Vi tycker precis som du att det är tråkigt när det inte fungerar med flygtrafiken och trots att det i de allra flesta fall ligger utanför vår påverkan så slår det tillbaka mot flygplatsen.
Jag vill börja med att förklara vår roll och vårt ansvar som flygplats. Vårt uppdrag är att se till att de flygbolag som vill landa och starta hos oss kan göra det på ett säkert sätt. Det ligger också i vårt uppdrag att ta hand om de passagerare som reser via Arvidsjaur Flygplats under tiden de befinner sig på flygplatsen.
Vi har inte mandat att vare sig välja vilket flygbolag som trafikerar Arvidsjaur och har mycket lite att säga till om på vilket sätt de gör det. Vi kan påtala vårt missnöje hos Trafikverket (som upphandlar trafiken för linjen), men det får tyvärr alltför sällan några påföljder. Rent krasst så finns det inte så många flygbolag som är intresserade av att trafikera inlandsflygplatserna.
Det har skrivits en del negativt runt flygplatsen under det senaste halvåret. Det finns anledningar och motiv till varför flygplatsen och i vissa fall kommunen handlat som den gjort. Anledningar som jag gärna berättar för dig om du tar kontakt med mig.
Det finns mycket positivt som vi skulle vilja också kom fram. Flygplatsen har genomgått en otrolig utveckling sedan starten 1990, då med en målsättning att uppnå 6 000 passagerare per år. Antalet passagerare har sedan starten ökat stadigt varje år och för att kunna tillgodose den utvecklingen har flygplatsen byggts ut, inte mindre än tretton gånger!
Verksamheten på en flygplats är komplex och väldigt regelstyrd och det är viktigt att säkerheten alltid prioriteras högst. Samtidigt måste vi naturligtvis lyssna till våra kunder och göra vårt bästa för att tillgodo deras behov. Just nu investerar flygplatsen i en större parkeringsplats samtidigt som hela verksamheten ska EU certifieras.
Vi bedömer att vi under 2016 kommer att närma sig 60 000 årspassagerare. Vilka andra flygplatser i inlandet kan mäta sig med den utvecklingen?
Ralf Lundberg
vd och verksamhetsansvarig