Nonchalant attityd av hälsocentralen

Det är märkligt hur verksamhetschefen på Piteå hälsocentral, Ronny Grundström, lämpar över ansvaret på patienten som försökt få kontakt med hälsocentralen för receptförnyelse, utan att lyckas.

Piteå-Tidningen, måndag 6 november

Piteå-Tidningen, måndag 6 november

Foto:

INSÄNDARE / REPLIK2017-11-08 14:08
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Han hänvisar patienten till vårdguiden 1177 för att där sköta sin receptförnyelse själv. Det är en nonchalant attityd. Det är inte alla som har möjlighet att göra det, för det första krävs en smartphone eller en dator och för det andra så måste man skaffa ett bank-id för att över huvud taget komma in i sin journal.

.

Med anledning av: Insändaren ”Telefontider slut klockan 8” med svar direkt av Piteå hälsocentrals verksamhetschef Ronny Grundström

.

Det är inte patienternas ansvar att själva sköta sin receptförnyelse, patienterna ska kunna komma fram per telefon till hälsocentralen och gör man inte det då ska verksamhetschefen se till att detta blir möjligt för patienterna. Det är det minsta man kan begära och en rättighet i svensk sjukvård.

.

Det bör dessutom finnas möjlighet för patienterna att ställa frågor kring sin medicin, det kan dyka upp frågor under tiden som patienten äter sin medicin, som behöver utredas.

Telefontiderna bör inte vara slut redan klockan åtta på morgonen. Jag håller med Monika som skrev insändaren: ”Detta är inte klokt!”

För övrigt finns det en hel del att önska beträffande utformningen av och navigeringen i regions norrbottens datorjournal.