I Piteå är vi bra på att gnälla och kritisera. Företagsklimatet placerar Piteå bland de tio sämsta kommunerna i hela landet. Huvudorsaken tillskrivs att Piteås samhällsbyggnadsförvaltning inte lyssnar på företagarna som anser att Lillbrogatans förminskning utarmar handeln i stadskärnan.
Om motsvarande undersökning skulle göras på vad vanligt folk anser så skulle vi nog hamna om möjligt ännu längre ned i rankingen. Verkligheten är den att samhällsbyggnad under flera decennier systematiskt har förminskat Piteå som småstad.
Man förefaller helt missat att politiken vill att Piteå ska växa. Om samhällsbyggnad fick bestämma skulle väl all biltrafik förbjudas i Piteå?
Några exempel: Kolmilavägen, Kvarngatan och Nils Edéns väg klipptes av när Norra Ringen byggdes, vilket medförde ökat tryck på andra vägar. Tidigare så kunde man åka förbi Acusticum vid Coop, men nu är det stopp även där. Det är nu ett jättetryck på Annelundsgenomfarten så där blir det väl också ytterligare åtgärder snart med fartgupp och dylikt?
Norra Ringen var nog bra tänkt en gång i tiden (med en bro över fjärden), men nu stannar den vid en grusväg (Arenagatan) som tar slut vid en parkering bakom Nolia ishall. Dessutom stänger man av Noliagatan. Alla dessa åtgärder medför ökat tryck på övriga gator. Sundsgatan som tidigare var Piteås paradgata med 2+2-filer liknar idag en kostig med upphöjda bulor längst efter hela gatan. Som nödlösning så inför man några rondeller.
Nygatan har enkelriktats öster om Kyrkbrogatan och Uddmansgatan är sedan länge avstängd lika gågatan vilka också medför ökat tryck på övriga vägar.
Förbi Rådhustorget så går det krypa förbi (ännu), men förbi Trädgårdsgatan är det också stopp. Likaså vid Storgatan öster om torget. Dessutom har man infört en del korsningar med upphöjningar och cykelleder där bilister inte vet vad som gäller eller vem som har företräde till exempel vid Uddmansgatan/Hamngatan eller efter Ankarskatavägen som blivit en inofficiell huvudled. Man kan undra vart vägen tog vägen och var ska vi ta vägen? För att inte tala om våra turister. Var kommer de att ta vägen?
Piteå förefaller bli en sovstad till Skellefteå och Luleå, vilket i sig inte är fel. Då betalar pendlarna i alla fall kommunskatt i Piteå.
Gnällspiken
Förvaltningen samhällsbyggnad har erbjudits svara på insändaren, men har inte inkommit med svar inom utsatt tid.