Replik
Svar till insändaren "Lyssna på sakkunskapen om Norrbotniabanans sträckning".
Insändaren inleds med: "Diverse åsikter må respekteras angående den framtida Norrbotniabanans sträckning. Trafikverkets synpunkter ska respekteras, när sträckningen av banan diskuteras. Lyssna på sakkunskapen från tjänstemännen inom Trafikverket".
Svar: Givetvis ska åsikter respekteras, såväl som sakkunskap från TRV. Problem uppstår när åsikter förkläs till fakta och sprids. För mig är det viktigt att diskussionen får ta plats, men också att vara helt ärlig mot Piteåborna.
Vad skiljer Luleå och Piteå åt? 2009 beslutade TRV om en dragning: Över Pitsund, genom centrala Piteå.
I Luleå beslutades att hålla två dragningar öppna för vidare utredning. Lomtjärnsgruppen arbetar för att ändra dragningen att löpa längs E4:an, ett alternativ TRV säger nej till med motiveringen att inga viktiga förutsättningar har ändrats sedan 2009.
Insändarskribenten skriver: "Många synpunkter från Trafikverkets tjänstemän tar fram fördelarna med Lomtjärnsalternativet".
Motfråga: Vilka synpunkter har redovisats från TRV gällande fördelar med Lomtjärnsalternativet? Den enda jag känner till står i JU140 och där anges att en E4:a-dragning är billigare, men har lägre måluppfyllelse och samhällsnytta. Vilka fler?
Gällande rangerbangården uppstår ett direkt sakfel. Denna ska placeras på Pitholmen, inte i centrala Piteå. Nuvarande bullriga bangård kommer att frigöras och planen är att utveckla en ny stadsdel.
Vidare till det som skrivs om inlösen: Begåvad Piteåbo ska ej tro att berörda fastighetsägare i lojalitet med politikerbeslutet kommer att skänka bort sina fastigheter på grund av planerad bansträckning. Fakta: Vid inlösen kommer en oberoende expert göra en värdering – utan hänsyn till NBB. Därefter kommer summan att multipliceras med 1,25 (värdering på två miljoner ger 2,5 miljoner i ersättning).
Gällande en klaffbro har TRV tänkt om och nu utreds en fast bro och då faller farhågorna som anges. Viktigt att poängtera är att ingenting är beslutat. Blir det en klaffbro delar jag helt insändarens farhågor. Viktigt i sak är att SCA har, tillsammans med cirka 50 andra aktörer, förordat dragning över Pitsund.
Viktigt är också att alla känner till att kommunen enbart kan bromsa upp byggandet av Norrbotniabanan via planmonopolet. De enda som kan ändra beslutad dragning är Sveriges regering. Med beslutad dragning ökar dessutom chanserna till en perrong i Norrfjärden, vilket skulle innebära landsbygdsutveckling på steroider.