Replik:
Replik på Anders Nordins insändare "Centern slår mot landsbygdsutvecklingen" torsdagen den tionde februari.
Trafikverket har fattat beslutet att korridoren för Norrbotniabanan ska gå genom centrala Piteå och den är nu ett riksintresse.
Enligt Trafikverket finns det inte något som förändrats som skulle motivera att ta upp frågan om banans sträckning till omprövning. Samhällsnyttan med en central dragning är så tydlig att det inte finns några som helst belägg för att beslutet skulle bli annorlunda idag.
Ett centralt placerat resecentrum möjliggör en klart bättre kollektivtrafik i Piteå. Placering vid Lomtjärn skulle förlänga restiden med buss till centrum med cirka tio minuter då bussen anpassas till tågtider. Det medför att du som åker med bussen från Hortlax till centrum får sitta och vänta.
Ska Timmerleden göras fyrfilig och industrispåret flyttas utan Trafikverkets inblandning ska det alltså ske med kommunala medel. Vi undrar vart Nordin avser ta de pengarna ifrån?
Bangården används i dag av för att bygga tågen som ska in och ut ifrån Kappas område. Med den föreslagna centrala dragningen av Norrbotniabanan ska den däremot flyttas in på Kappas område, dels ut på Pitholm vilket gör att mycket buller från centrum försvinner.
Trafikverkets prognos är oförändrad; 44 persontåg/dygn och 22 godståg/dygn att jämföras med dagens 16 godståg/dygn. Med planfria korsningar kommer trafikflödet på Timmerleden att flyta mycket bättre, ljudmattan blir klart lägre. Påståendet att det inte kommer att finnas parkering är helt taget ur luften då tillgängliga ytor för parkering med centrumalternativet är helt jämförbara med Lomtjärn.
Med detta sagt hoppas vi i Centerpartiet Piteå att vi tillsammans kan jobba för att Norrbotniabanans byggande kan starta så snart som möjligt, det blir ett lyft för Piteå!