Varför så svårt att ställa sig i Pitebos bostadskö?

Jag bor i hus och nyligen ringde jag till Pitebo för att ställa mig i lägenhetskö. Dröm om min förvåning när den som svarade sa att nu måste man ha dator och e-post för att kunna registrera sig. Signaturen "Anita får här svar av Pitebos vd Maria Adlers, vad som gäller när man söker bostad.

"För att kunna registrera en ny kund i vår bostadskö krävs med andra ord en e-postadress. Det är inte möjligt för Pitebo att kringgå detta.", skriver vd.n Maria Adlers i sitt svar till signaturen "Anita".

"För att kunna registrera en ny kund i vår bostadskö krävs med andra ord en e-postadress. Det är inte möjligt för Pitebo att kringgå detta.", skriver vd.n Maria Adlers i sitt svar till signaturen "Anita".

Foto: Andreas Elvstrand

Insändare2022-05-26 16:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag fick en chock man måste alltså vara datakunnig för att ställa sig i bostadskö. Jag tycker det är fult att Pitebo som är Piteås största bostadsföretag, har blivit helt datoriserade, och inte har något alternativt sätt att söka lägenhet för oss som inte är datakunniga. Det är en skrämmande utveckling!

Jag har bott i hus i tolv år och detta har hänt under tiden. Vill gärna höra Pitebos svar på detta. Hur kan ni hjälpa oss dumma, icke datakunniga att söka lägenhet hos er?

Anita

SVAR DIREKT:

Samhället digitaliseras alltmer och så även Pitebos verksamhet. Det ligger i vårt uppdrag att nyttja modern teknik för att dels tillmötesgå kundernas önskemål och dels effektivisera och hushålla med resurser. Utöver det har det tillkommit lagstiftning, GDPR 2018, som kräver digital verifiering vid hantering av personuppgifter. Ytterligare en faktor är den utveckling som sker av marknadens fastighetssystem, där det till exempel finns krav på e-postregistrering idag. 

För att kunna registrera en ny kund i vår bostadskö krävs med andra ord en e-postadress. Det är inte möjligt för Pitebo att kringgå detta.

De allra flesta av våra intressenter och hyresgäster är intresserade, anammar och uppskattar den nya tekniken med mer eller mindre hjälp från våra kundvärdar och vi upplever sällan den kritik som framförs här i insändaren. Givetvis har Pitebo en viktig roll att vara en mänsklig lots i övergången till alltmer digitaliserade processer men vissa krav ställs på individen, till exempel att ha en e-postadress.

 Maria Adlers, vd Pitebo