Från tidningarna tror jag att många känner igen följande rubriker: ”Babyn föddes i hans taxi”. ”Deras son föddes i en polisbil”. ”Bianca föddes på E10:an”. ”Ted föddes i en parkeringsficka”. ”Inget BB i Kiruna då tvingades Therese, 22, till dramatisk resa”. ”Molly föddes på en parkeringsplats”. Detta var några få bilfödslar, de flesta hamnar aldrig i media.
Om detta kommer man under en månad att kunna se en konstutställning på stadshuset i Kiruna. Kirunakvinnors berättelser åskådliggörs på olika sätt. Mammors och pappors egna ord om graviditetstid och förlossningar. Tillsammans utgör de ett unikt dokument för hur politikers beslut påverkar befolkningen. Vad som händer när besluten möter verkligheten.
Från dessa dokument kan politiker, om viljan finns, hämta mycket information för utveckling av förlossningsvården, som är både bra och dålig. Bra för den som har nära till BB och mindre bra för de som bor långt ifrån. I politikers ögon däremot världsbäst för alla!
"Därför är det fel i statistiken"
Politiker upprepar ständigt mantrat om ”sällanhändelser” för bilfödslar. Dessa är rent av försumbara. Fel! De är många, men registreras som BB-födsel då placentan tas ut på sjukhuset och barnet kommer i bilen. Därför blir det fel i statistiken, den går inte att lita på.
Dessa barn överlevde. Det gjorde inte de här: ”Förlorade tre barn på två år” (ett tvillingpar och en till), ”Babydöd utreds på nytt”, ”Läkarteamet kom för sent – barnet avled”, ”Evas barn dog på väg till BB”. Mellan 2010 och november 2016 var 14 Kirunabarn dödfödda. Både Gällivare och Sunderbyn ligger i topp i Sverige vad gäller dödfödda barn.
Enligt SKL:s resultatöversikt, som utkom 2017, för 16 hälso- och sjukvårdsområden ligger Norrbottens län på näst sista plats när det gäller kvinnosjukvård. I diagrammet ”Samtliga områden” ligger Norrbotten på sista plats.
Inget lysande resultat för Norrbottens läns landsting/Region Norrbotten.
"Kom ner på jorden"
Jag lyssnade nyss på P3:s program om konstutställningen VÄGEN ÄR INGET BB och visste inte om jag skulle skratta eller gråta åt Vice Regionordförande Glenn Berggårds syn på förbättringar för de som har långt till BB. Som vanligt hänvisar han till transportfrågan. Det är där man ska satsa enligt honom. Har vi hört det förut i Kiruna? Jo, när kirurgin lades ner 2010 skulle det satsas på fler ambulanser. Det blev färre!
Han tar också upp den välsignade ambulanshelikoptern. Det ska invigas en ny helikopter! Och vad har det med BB-resor att göra? Det går ju nästan inte för födande kvinnor i Kiruna att få en ambulans! Vad lever Berggård på för planet? Visar bara hur lite insatt han är i ämnet och problematiken!
Sen har vi Anna Pohjanens uttalande om antalet förlossningar, som inte är fler än att det skulle räcka med ett BB i länet. Vid ett mindre BB skulle man vara tvungen att satsa på mycket vidareutbildning. Ja, bra! Sen kom hon med en riktig groda. Skype! Utvecklingen går framåt! 2001 stängdes BB i Kiruna. Barn föddes ändå på akutmottagningen, utan barnmorska närvarande. Efter 11 år fick akutpersonalen äntligen ett rutindokument hur de skulle förfara vid en förlossning därstädes. Dokumentet sa :”Den som känner sig mest kompetent förlöser.” Sen blev det bilfödslar. ”Klara dig själv!” 2018, Föd med hjälp av Skype! I bil, på E10, utan täckning! Hallå där Anna Pohjanen! Vi talar om BILFÖDSLAR! Kom ner på jorden!
Monika Thelin
Lapplandsupproret