Norrbotniabanan skall byggas efter E4-korridoren via Lomtjärn i Piteå kommun. I Luleå säger Trafikverkets utredningsansvarige Urban Eriksson att förutsättningarna har förändrats sedan utredningen gjordes för snart 20 år sedan och en ny utredning är nu framtagen på relativ kort tid, endast några år. Men i Piteå säger Trafikverket att inget har förändrats och en ny utredning skulle ta så lång tid att hela projektet kommer att försenas och kanske genomförandet skulle bli omöjligt.
Nedan återfinns motiven gällande Luleå för att Norrbotniabanan, ej skall byggas genom Luleå centrum. Detta stämmer exakt i Piteå om Norrbotniabanan byggs efter E4-korridoren via Lomtjärn.
I Luleå förordas nu att följa E4-korridoren. Vilka är de viktiga motiven? Godståg 750 meter långa, en del med farligt gods, med hastighet upp till 120 km/h, som inte har sin slutstation i Luleå - Behöver aldrig åka in i centrum, exakt så också i Piteå. Kortare sträcka ger lägre investeringskostnad, kortare byggtid, restiden minskar, rakare sträckning, möjliggör högre jämnare hastighet, färre energikrävande hastighetsreduktioner/ökningar. Förslaget följer Trafikverkets nya anvisningar från 2016. Bygg ej nya banor genom befintliga befolkningscentra. Bygg utefter redan befintliga korridorer (exempelvis E4), skapa ej nya barriärer.
Bygg en fast enkel lågbyggd järnvägsbro uppströms efter Luleå älv där riksintresset kommersiell fartygstrafik ej störs av en järnvägsbro, exakt samma motiv i Piteå att bygga järnvägsbron i Bergsviken parallellt med befintlig E4-vägbro.
Kommunernas, Luleå och Piteå, egna kostnader reduceras kraftigt. För att bereda plats för en ny järnvägskorridor genom redan bebyggda områden. Att förändra vägar, gång/cykelvägar, vatten, avlopp, fjärrvärme, belysning får kommunerna själva betala.
Undviker att påverka riksintresset samerna/urbefolkningens betesmarker negativt. Kallaxheden och Pitholmsheden lämnas orörda.
Undviker många personliga tragedier och tidsödande överklaganden när endast ett fåtal fastigheter måste tvångsinlösas. Trafikverkets tankegångar utifrån dagens riktlinjer, direktiv, paragrafer och värderingar gör att en ny fördjupad utredning är möjlig att genomföra på relativt kort tid.
Nu är det upp till Piteås politiker att kräva att Trafikverket gör rätt även i Piteå och inte förstör vår stad för all framtid.
Hundägaren på Pitholmsheden