Vid senaste kommunfullmäktige yrkade vi på avslag på en motion från ett oppositionsparti som den styrande majoriteten yrkade bifall till.
Motionären vill att kommunen skall utreda elbilspooler i byarna. Något som nu också kommer ske. Vi tycker att underlaget för motionen är dåligt. Vi tycker underlaget för utredningen av att tillstyrka eller avslå motionen är dåligt. En timmes sökning på internet ger goda förklaringar till varför man inte skall tillstyrka en utredning.
Dels har man fört ihop elbilar och dess funktion med bilpooler. I korthet kan man säga att bilpooler bara fungerar bra i större tätorter där det finns en koncentration av människor som bor relativt nära varandra som är intresserade av att samverka i en bilpool. De hushåll som bilpool är lämpligast för är de som har en mycket god tillgång och tillgänglighet till att enkelt använda andra färdsätt – cykel, kollektivtrafik, hyrbil eller taxi när det passar. Samt att det egna hushållet, vid innehav av egen bil, inte kör mer än mellan 200 och 1 100 mil per år. Dessutom är bilpoolssystemet inte användbart om ett hushåll behöver använda en extra bil från bilpoolen dagligen.
I byarna i Piteå kan man räkna med att avstånden till den möjliga uppställningsplatsen är så betydande att människor av den anledningen inte går 500 meter eller någon kilometer eller längre för att få tillgänglighet till en bil i en bilpool. Själva idén med bilpool i sig är bra men övrig infrastruktur haltar på grund av mycket eftersatt infrastruktur på landsbygden. Det största kommersiella bilpoolsföretagets nordligaste utpost är Umeå och var deras 1 500 bilar finns ger en förklaring var de lämpligaste orterna finns.
Att elbilar skulle vara mer lämpliga för bilpooler än fossilbilar framgår inte. Att elbilar ur i stort sett alla aspekter är bättre, speciellt överlägset bättre för miljön ur hela bilens plus batteriets livscykel jämfört med fossildrivna bilar, är numera väl känt för de flesta. Elbilen är dock lite mer komplicerad att använda än en fossilbil. De flesta elbilarna som finns nu i Sverige används för transporter mellan bostad och arbete och då behövs inga stora batterier och inga speciella laddstationer eller laddboxar mer än vanliga nätverksuttag. Snabbladdare behövs endast för relativt långväga transporter eller om elbilen används väldigt mycket under en dag.
Teknikutvecklingen går just nu synnerligen starkt framåt och innan kommunen börjar utreda bör man vänta tills marknaden av sig självt stabiliserat infrastruktur, produktion av batterier och bilar.