Underkänn inte barn och tonåringar i skolan

Regeringens utredare Jörgen Tholin föreslår att ytterligare ett underkänt betyg ska införas i skolan. Han anser att det finns fördelarna med två underkända betyg.

Att underkänna barn strider mot barnkonventionen, skriver insändarskribenten som själv jobbar som lärare. (Arkivbild)

Att underkänna barn strider mot barnkonventionen, skriver insändarskribenten som själv jobbar som lärare. (Arkivbild)

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2020-12-13 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Han anser att eleven får en tydligare bekräftelse på sin bristande kunskapsutveckling och kan känna mer motivation att fortsätta jobba för att nå de kunskaper som kvävs för ett godkänt betyg.
Hur reagerar då en elev som inte får det näst sämsta betyget Fx utan det sämsta betyget F. Denna elev behöver inte en tydligare bekräftelse på sin kunskapsutveckling. Hen är sämst i klassen. Inte heller får hen mer motivation att fortsätta jobba.
Barnkonventionen framhåller:
Alla barn är lika mycket värda.
Inga barn får bli sämre behandlade, oavsett om de har en funktionsnedsättning.
Vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.
Barn ska skyddas mot psykiskt våld.

När man underkänner ett barn följer man inte barnkonventionen. Detta barn blir sämre behandlat på grund av sin funktionsnedsättning. Detta kan betraktas som psykiskt våld och kan inte bedömas vara barnets bästa.

Av den anledningen bör vi återinföra sifferbetygen 1–5. Då skulle både elever och lärare slippa en massa omprov. Eleverna skulle inte behöva känna sig totalt misslyckade och värdelösa.
När ett barn behandlas illa av vuxna, så kan det resultera i att barnet känner hämndlystnad. Varför händer det att skolor brinner? År 2017 var antalet anlagda skolbränder 429, mer än en anlagd brand/dag. Varför börjar en del barn använda droger och en del blir kriminella? Allt beror naturligtvis inte på skolan, men det kan vara en bidragande orsak.