Tydlig plan central för hur fort Norrbotniabanan kan byggas

"Att vi alla engagerar oss i Trafikverkets samråd är viktigt för att hitta den bästa placeringen i den beslutade järnvägskorridoren. Detta för att visa att sträckan är mogen och redo att kvarstå och finansieras även i kommande nationella transportinfrastrukturplan", skriver insändarskribenterna. (Arkivbild)

"Att vi alla engagerar oss i Trafikverkets samråd är viktigt för att hitta den bästa placeringen i den beslutade järnvägskorridoren. Detta för att visa att sträckan är mogen och redo att kvarstå och finansieras även i kommande nationella transportinfrastrukturplan", skriver insändarskribenterna. (Arkivbild)

Foto: Simon Olofsson

Insändare2025-03-07 13:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringens byggstartsbeslut är nästa steg i färdigställandet av Norrbotniabanan från Umeå till Skellefteå. Samtidigt återstår planeringen för etappen mellan Skellefteå och Luleå. Att visa att sträckan är mogen och redo att inkluderas och finansieras i nästa nationella transportinfrastrukturplan är just nu av allra största vikt. 
Efter regeringens byggstartsbeslut den 11 februari finns alla nödvändiga beslut för att realisera byggandet av järnvägen mellan Dåva och Skellefteå. Det är ett väldigt positivt beslut som innebär att nya steg tas på vägen mot en färdigställd Norrbotniabana. 


Men ännu återstår planeringen för etappen från Skellefteå och norrut. Redan 2011 blev Trafikverkets järnvägsutredning klar; en grundlig utredning och planering som resulterade i nu gällande järnvägskorridor. Den är planerad för att järnvägens funktion ska hålla i årtionden framåt. Just nu pågår Trafikverkets planeringsarbete för att hitta den bästa placeringen av banan inom den beslutade järnvägskorridoren för sträckan mellan Skellefteå och Luleå. 

Hela Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå är inskriven i den nuvarande nationella transportinfrastrukturplanen, vilket är en förutsättning för att ett infrastrukturprojekt ska byggas. Trafikverkets beslut i december om banans infart till Luleå var ett viktigt steg i processen och visar att sträckan Skellefteå-Luleå är redo för nästa steg. Men för att sträckan ska betraktas som mogen och kvarstå i nästa nationella transportinfrastrukturplan, som beslutas 2026, är det viktigt att planeringsarbetet norrut fortsätter med full kraft.
Därför fortsätter vi, kommunerna längs sträckan, att arbeta intensivt med våra åtaganden kring etappen samtidigt som vi aktivt deltar i Trafikverkets planeringsarbete. Att vi alla engagerar oss i Trafikverkets samråd är viktigt för att hitta den bästa placeringen i den beslutade järnvägskorridoren. Detta för att visa att sträckan är mogen och redo att kvarstå och finansieras även i kommande nationella transportinfrastrukturplan. 

Allt för att Norrbotniabanan ska stå klar så snart som möjligt!

Janet Ågren, kommunstyrelsens 2:a vice ordförande, Umeå kommun

Petra Andersin, kommunstyrelsens ordförande, Robertsfors kommun

Lorents Burman, ordförande, Norrbotniabanegruppen samt kommunstyrelsens ordförande, Skellefteå kommun

Kata Nilsson, kommunstyrelsens vice ordförande, Piteå kommun

Carina Sammeli, vice ordförande, Norrbotniabanegruppen samt kommunstyrelsens ordförande, Luleå kommun