Efter många års parlamenterande har beslut fattats om utbyggd infrastruktur till övre Norrland. Allehanda kraftiga investeringar kräver effektiva kommunikationer till Sveriges klondike, beläget i den norra landsdelen.
Tyvärr så kan investeringarna försenas, då kommunpolitiker inte kan komma överens om linjedragningarna förbi tätorter som Skellefteå, Piteå och Luleå.
För Piteås del handlar det politiska käbblet om en linjedragning genom centrala Piteå eller ett alternativt spårsystem, som dras parallellt med E 4:an.
Debatten beträffande en järnväg, som leds in i centrala Piteå bygger på följande fakta:
En utbyggd järnväg över Pitsundet kräver en bro, som ej ska vara öppningsbar enligt Trafikverket. En sådan bro tvingas till en höjning av bansträckningen från Jävretrakten fram till Pitsundet samt spårsänkning in mot centrala Piteå. Finns ekonomisk täckning för den kostnaden? Har Trafikverket ändrat ståndpunkt i det tidigare kravet om en fast bro med en ansenlig höjd, för att fartygen ska kunna passera under järnvägen ?
En järnvägslinje genom centrala Piteå lär skära sönder centrum. En mindre bangård bör byggas ut i den centrala stadskärnan, för att kunna lasta om gods till bland annat Haraholmshamnen och planerade industrier på Haraholmen. En inlösen av fastigheter i centrala Piteå lär skapa många långa samt svårlösta tvister.
Ett annat alternativ är att dra Norrbotniabanan parallellt med E 4:an samt passage över Pite älv i närheten av Bergsviksbron.
Varför har inte Trafikverket planerat för det alternativet? Viadukten på E 4:an in mot Hortlax borde ha breddats för att ge plats för Norrbotniabanan invid E 4:an. En viadukt som planeras vara klar hösten 2022.
Varför byggdes padelhallen invid Bergsviksbron i det område, som borde vara planlagt för eventuell järnväg ? Vad har samhällsbyggnadsnämnden för framtida planering?
I Lomtjärn föreslås en järnvägsstation med en mindre bangård, så att gods såväl söderut/norrut som till Haraholmshamnen kan lastas om.
Ansenliga ytor finns. Nyttja befintlig järnväg och utveckla denna järnvägsled för transporter in mot tätorten och Haraholmen.
Godstrafiken är den tyngsta anledningen till att Norrbotniabanan skapas. Skapa pendeltrafik för resenärer med buss från centrala Piteå. Några pendelavgångar/timme lär räcka.