Trafikverket ger svar om nya parallellvägen

Stig Söderberg vill att trafikverket återupptar den ursprungliga planen med en ren gång- och cykelväg mellan Norrfjärden och Öjebyn. Han får nu svar av Åsa Renström, projektledare vid trafikverket.

Mellan Norrfjärden och Öjebyn blir det en ny parallellväg. Byggstarten kommer inte försenas utan är fortfarande planerad till 2025.

Mellan Norrfjärden och Öjebyn blir det en ny parallellväg. Byggstarten kommer inte försenas utan är fortfarande planerad till 2025.

Foto: Trafikverket

Insändare2021-05-05 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar:

Svar på insändaren: "Krångla inte till det Trafikverket" av Stig Söderberg, Norrfjärden i Piteå-Tidningen måndagen den 3 maj.

När Trafikverket utredde hur E4:an mellan Öjebyn och Norrfjärden skulle förbättras, kom vi fram till att en parallellväg skulle lösa många av dagens problem. Den planerade parallellvägen kommer vara 3,5 meter bred och hastighetsbegränsas till 40 kilometer i timmen. 

Vägen kommer utformas med böljande linjedragning så att den verkliga hastigheten kommer vara låg. Den smala vägen gör att fordon kommer behöva mötas via mötesfickor. Parallellvägens utformning och hastighet gör att det inte kommer vara ett första alternativ för personbilar. Belysning gör att gående och cyklister ska känna sig trygga. Syftet är att öka trafiksäkerheten för alla som använder vägen, speciellt oskyddade trafikanter. 

Genom att anlägga en tre kilometer lång parallellväg mellan Öjebyn och Norrfjärden kan vi tillgodose vi fler transportbehov. I dag färdas unga förare i fordon med låga hastigheter på E4. Genom att leda om långsamtgående fordon från E4 kommer trafiken flyta på bättre för dig som pendlar med bil. 

Byggstarten kommer inte försenas utan är fortfarande planerad till 2025.