Tyvärr har åtlydnaden av den senare senare minskat kraftigt de senaste åren. När man pendlar mellan Älvsbyn och Luleå bedömer jag, att det numera är 10-20 procent av mötande bilar som inte har godtagbart varselljus.
.
Lagen säger om varselljus: När det är dagsljus och bra sikt kan varselljus användas i stället för halvljus - om bilen är utrustad med varselljus, vill säga. Inte alla bilar är det.
Men det blir allt vanligare med så kallade LED-varselljus, det vill säga lysdiodsvarselljus. Varselljus ska inte förväxlas med parkeringsljus eller positionsljus, som har lägre ljusstyrka.
.
Varför en del inte har nått lyse alls kan kanske bero på direktimport av bilar som inte har automatiskt halvljus, men kanske även av glömska. Men det verkar även som att vissa förare missförstått lagen och tror att man kan köra omkring med parkeringsljus eller andra typer av tjusiga positionsljus. Dessa är ofta så ljussvaga att de inte går att uppfattas som tända förrän man kommer alldeles inpå. Att alla fordon har ett bra varselljus är viktigt för trafiksäkerheten och särskilt viktigt för oss som kör MC.
.
Vid dålig väder försämras sikten alltid något om man kör MC och då blir det ännu svårare att se bilar utan varselljus. Det gäller kanske ännu mer i backspeglar som ibland kan vibrera och ge sämre sikt bakåt. En grå bil på en grå väg utan bra varselljus är i princip osynlig.
Så för trafiksäkerhetens skull - tänd Lyset.