Godstågen kommer att fullständigt dominera trafiken genom stan. Då godståg upp till 750 meter passerar kommer det ses, höras och kännas i hela området.
Dessutom ska det byggas en industri för tillverkning av vätgas i anslutning till den stora vindkraftsparken i Markbygden. Vätgasen kommer sannolikt att transporteras med tåg. Och genom centrala Piteå? En olycka, ett sabotage, vilka konsekvenser kan det få?
Tänk om tänk rätt.
En öppningsbar bro i Pitsund innebär en stor risk för olika trafikstopp av tekniska, mänskliga fel och vinterkyla, med stående tåg från norr till söder.
Miljön förstörs i Piteå centrum. I dag bygger man om vägarna så att de går utanför städerna. Varför ska Piteå dra in järnvägen genom stan, då det mest kommer att handla om godståg? Resecentrum vid Lomtjärn blir utmärkt för persontrafiken. Anslutningstransporter kommer att ske med bil, elbil, självkörande bil och lite längre fram med drönare.
Ekonomin blir bättre för alla om banan dras efter E4:an med ny planfri anslutning till industrierna. Luleå kommun diskuterar fortfarande linjedragning inom kommunen. Det synes inte vara problem för Trafikverket att göra en ny analys.
Det kan väl inte vara så att ett pensionerat och ett avgående kommunalråd ska få styra en så viktig framtidsfråga? Nu har de kvarvarande politikerna två val:
1) Ompröva tidigare ställningstagande och meddela Trafikverket, 2) Utlysa en folkomröstning.