Överfallna taxichaufförer. Det kunde man läsa i tidningarna vid juletid.
Taxiyrket är ett fantastiskt roligt men utsatt arbete. Glädjen i de äldre personers ögon när man hämtar dem med färdtjänsten eller får höra vilka historier barn kan berätta i skoltaxin, det är en stor behållning i yrket som taxichaufför.
Det är nu 6,5 år sedan jag slutade köra taxi men jag minns det fortfarande med ett leende på läpparna. I vart fall de roliga händelserna.
Allt är dock inte en dans på rosor. Arbetstider och arbetsvillkor ställer orimliga krav på flexibilitet på de anställda. Löner och arbetsmiljö är i många avseende undermåliga.
Lägg därtill den hotbild som i dag är än större än för 6,5 år sedan, när jag körde taxi.
De Transportmedlemmar och chaufförer avdelningen varit i kontakt med målar upp samma bild, det har blivit hårdare, en hårdare chargong och otrevligare attityd hos fler kunder än förr.
Särskilt när det gäller kvällskörningar på helger, det man kallar krogkörningar. De överfall som skett under julhelgen är ett tydligt bevis på att den bilden stämmer,.
Utöver de här utmaningarna har vi svarttaxi, via Facebook, andra sociala medier eller företag som tar över efter Uber.
Kriminell verksamhet, ingen taxilegitimation, ingen garanti för att chaufförens bil är besiktigad eller försäkrad och utan att någon organisation tar något ansvar för chauffören eller kunden.
Den här verksamheten har ökat kraftigt och omsätter stora pengar. Så pass stora pengar, svart, att det påverkar den befintliga och seriösa taxiverksamheten negativt. Följden kan bli att seriösa aktörer går i konkurs, färre företag kan ombesörja färdtjänstresor vilket innebär att de som behöver färdtjänst kan bli utan.
Med det som bakgrund är det anmärkningsvärt att ett av Luleås kommunalråd försvarar att åka med Uber, inte bara i USA utan även i Sverige. Alla som väljer att åka med svarttaxi bidrar till att underminera den seriösa marknaden med konkurser som följd.
Konsekvensen blir att den utbildade taxichauffören med ett bevis för sin kunskap blir arbetslös. Tänk på ditt ansvar när du väljer att åka taxi i framtiden, vill du bidra till god arbetsmiljö och samhällsnytta eller till kriminell verksamhet?