Systemet skulle underlätta för oss i vården – har blivit tvärtom

"Vi som vårdpersonal måste nu hantera ett system som skapar merarbete istället för att underlätta vårt arbete. Vi spenderar betydligt mer tid framför datorn än med våra patienter, vilket påverkar vår arbetsmiljö och vårdkvaliteten", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

"Vi som vårdpersonal måste nu hantera ett system som skapar merarbete istället för att underlätta vårt arbete. Vi spenderar betydligt mer tid framför datorn än med våra patienter, vilket påverkar vår arbetsmiljö och vårdkvaliteten", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

Foto: Montage

Insändare2025-01-08 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som både skattebetalare, hälso- och sjukvårdspersonal och anhörig till patienter känner jag en djup frustration över den pågående situationen med det nya journalsystemet Cosmic. Istället för att förbättra och effektivisera vården har systemet istället förvandlats till ett hinder för oss som arbetar inom vården, och för våra patienter.

Vi som är utbildade för att vårda patienter tvingas nu lägga mer tid på att hantera tekniska problem och administrativa fel än på det vi faktiskt är utbildade att göra. Detta är inte hållbart. Jag och mina kollegor, både legitimerad och olegitimerad personal, har förlorat otaliga timmar per vecka i möten och på att försöka rätta till de tekniska bristerna i systemet. Systemet är inte konfigurerat på rätt sätt, vilket gör att vi gång på gång får försöka hitta andra vägar runt i systemet som inte borde vara vårt ansvar.

Några av de stora problem vi står inför är att labprover hamnar på undersköterskors signeringslistor, vilket kräver att administrativ personal går in och omdirigerar proverna då undersköterskor inte kan signera. På vårdavdelningar krävs det remisser för att kunna skriva ut patienter, trots att dessa avdelningar inte är remissmottagare så remisser måste skapas på andra mottagningar. Dessutom följer inte patientens uppgifter eller läkemedel med från det gamla systemet till det nya utan läkare måste manuellt överföra uppgifter och ordna nya läkemedelsordinationer, vilket både är tidskrävande och riskfyllt, eftersom det kan skapa felordinationer.

Vi som vårdpersonal måste nu hantera ett system som skapar merarbete istället för att underlätta vårt arbete. Vi spenderar betydligt mer tid framför datorn än med våra patienter, vilket påverkar vår arbetsmiljö och vårdkvaliteten. Detta är inte bara ett ineffektivt sätt att arbeta på – det är ett systemfel som påverkar både oss och våra patienter negativt.
Som skattebetalare är jag djupt frustrerad över att mina pengar går till ett system som inte fungerar, som istället för att förbättra vården bara skapar fler problem. Som anhörig till patienter känner jag oro för mina närstående som behöver vård och vårdpersonalen istället sitter och bråkar med sina datorer.
Jag vädjar till regionledningen att ta ansvar för de allvarliga bristerna i Cosmic och att omedelbart vidta åtgärder för att rätta till problemen. Vi behöver ett system som fungerar, inte ett som hindrar oss från att ge våra patienter den vård de behöver.