Jag känner en stor oro inför skoldebatten som nu förs av våra politiker.
Friskolereformen som infördes har lett till att kontrollbehovet ökat på grund av att vinstintressen skapat betygsinflation, då ekonomiska förtecken och värden, förvandlat skolan till en ”kunden har rätt”- institution.
Som svar på detta införs nu en skärpning av de nationella proven som blir en ”quick fix-lösning” som ska kontrollera kvalitet och likvärdighet.
De nationella proven likriktar undervisningen på fel sätt och låser fast lärarnas handlingsfrihet.
Vi lärare önskar möta våra elever utifrån tanken att alla är unika och att alla ska kunna nå sin fulla potential. Då måste undervisningen få vara öppnare och ge handlingsfrihet och inte tvärtom, likriktas.
Våra skolpolitiker måste lära sig lita på de kunskaper och professionalism som lärarkåren besitter. Nästan all aktuell forskning understödjer dessa tankar. Lärarkåren är trött på att reformstyras av politiker som inte har koll och inte lyssnar på de kunskaper som skolpersonal och forskare besitter. Årets val blir därför extra viktigt.
Joakim Wallstén