Att skolan i Sverige i dag har allvarliga bekymmer har inte undgått någon, 16 058 elever lämnade årskurs nio i juni utan fullständiga grundskolebetyg, varannan elev i årskurs nio oroar sig för att bli utsatta för brott och varannan lärare på låg och mellanstadiet har blivit utsatt för fysiskt våld av elever.
En sådan skolmiljö är inte acceptabel. Konsekvenserna för de barn som inte klarar skolan är grava de har en större risk att hamna i kriminalitet, missbruk och utanförskap. Att debatten då primärt handlar om vinstuttag, glädjebetyg och hur elever ska sammanslås blir märklig och riskerar att svartmåla de fantastiska friskolor som finns.
För faktum är att när den kommunala skolan lämnade landsbygden ibland annat Piteå så har Friskolorna klivit in och erbjudit alternativ som bidragit till att hålla landsbygden levande. Friskolan och den kommunala skolan förtjänar en bättre debatt.
Min starka åsikt är att fokus ska ligga på hur alla skolor ska hålla hög kvalité. Förskola och sedan en skola med hög kvalité med närvarande vuxna är ett utmärkt skydd för de barn som har brister i sina hemförhållanden. Skolan ska ha en arbetsmiljö som präglas av trygghet och lugn.
Därav önskar Moderaterna stärka lärarnas och rektorernas roll samt mandat. För att uppnå detta måste skollagen uppdateras och förordningar skärpas. Skolan ska vara en plats där alla elever ska kunna nå sin högsta potential – men jag vill vara tydlig här inte samma potential.
Elever är individer med styrkor och svagheter där varje elev ska ha möjlighet att utveckla sin egen potential oavsett hur elevens grundförutsättningar ser ut. Detta görs genom att vi vuxna har tydliga positiva förväntningar på eleven, varje skola ska ha en plan för högpresterande barn och särskilt stöd skall ges till barn med särskilda behov.
Resursskolor skall skrivas in i lagen och skall givet ha en långsiktig lösning finansiellt. Barn som inte klarar sin årskurs bör gå om, möjligheten att få gå om en årskurs är en viktig och rättvis åtgärd.
Barn mognar olika fort, framför allt på lågstadiet har man kunnat se stora skillnader i mognad mellan barn och det är normalt. Att tillåta barn att gå om en årskurs är också att tillåta barnen att mogna i sin egen takt.