I slutet av januari gick remisstiden ut för Trafikverkets inriktningsunderlag 2022-32. Jordens Vänners remissvar är mycket kritiskt till stora delar av underlaget och anser att för stor fokus ligger på att bioenergi kan lösa framtida transporter.
Vi är upprörda över att finansiering för Norrbotniabanan inte prioriteras. Trafikverket utelämnar sträckan Skellefteå-Luleå i planen, pausar hela tåglinjen utanför Norrbotten.
Norrbotniabanan har stor betydelse för de stora industrierna längst Norrlandskusten och för regional utveckling.
Planering och bygget av första etappen är påbörjad, men än så länge bara finansierad från Umeå upp till Skellefteå. Det är av yttersta vikt att banan får finansiering hela vägen till Luleå under planperioden.
Men det räcker inte med nya spår för att få en bra tågtrafik. Vagnar och tågsätt på de norrländska nattågen är slitna. De nuvarande vagnarna är från 80-talet, även om de rustats sedan dess.
Redan nu måste vagnarna uppgraderas för internet och låsbara utrymmen för resväskor och annan packning. För att kunna minska flygresandet behövs därefter en ny modern generation nattågsvagnar.
Sov- och liggvagnar bör köpas in av staten och hyras ut till de operatörer som får anbudet att köra trafiken. Vi önskar också mer service på stationerna, med bland annat information och biljettförsäljning.
Avregleringen av tågtrafiken har splittrat upp underhållet så att mycket pengar som borde gå till arbete vid spåren går till upphandlingar. Passagerare drabbas när en biljett på en sträcka bara gäller för ett visst tågbolag, biljettbokningen försvåras och byten mellan olika bolag krånglar till resandet.
Ett nationellt boknings- och biljettsystem bör skapas för att underlätta för resenärerna. Kanske bör regeringen återta avregleringen och ge Trafikverket ansvar för allt underhåll. Det måste bli enklare att boka biljett och att åka tåg.
Satsa på Norrbotniabanan, köp in nya moderna vagnar, vi vill se mer statligt engagemang och ett nationellt bokningssystem. De skulle ge bra förutsättningar för att Sverige och Norrland får ett modernt och attraktivt tågsystem.
Viktigt att tänka på också för vår miljö. Att kunna välja tåget är en förutsättning för att minska koldioxidutsläppen.