När gång- och cykelvägen i Blåsmark byggdes förväntade jag mig att hastigheten skulle höjas från 50 till 60 kilometer i timmen. Jag blev besviken.
Nu talas det om 40 genom hela byn, en skymf mot alla oss som håller hastigheten.
Redan de hastighetsgränser som nu finns, 70 och 50, är löjligt låga när man ser till hur det ser ut på plats.
På 70-sträckan är det cirka 1 kilometer raksträcka med fri sikt åt sidorna – ingen borde kunna missa om/när det finns oskyddade trafikanter på eller i anslutning till vägen och anpassa hastigheten därefter.
På 50-sträckorna finns gång- och cykelväg som gör att fordon och oskyddade trafikanter inte ens delar samma utrymme på vägen.
Så vitt jag vet har det inte inträffat några olyckor med personskador som följd i Blåsmark under decennier, sakliga skäl att ytterligare sänka hastigheten finns sannerligen inte.
Om något så borde man dra en ny väg förbi Blåsmark så de som köper billiga hus i anslutning till länsvägen inte skall behöva ligga sömnlösa och ångra sitt beslut.
Att anlägga en ny väg förbi Blåsmark torde inte kosta så mycket, området öster om Blåsmark består av sandhed där en ny vägsträckning borde gå åstadkomma till rimliga kostnader.
Att fem personer åkte fast för fortkörning på kort tid indikerar att hastighetsgränserna är för låga redan nu, man måste inse att de allra flesta som kör ”för fort” genom Blåsmark gör det med fullgod säkerhet.
Hastighetsgränserna är inte för höga, tvärtom, de borde höjas eller i vart fall bibehållas. Jag tycker dessutom att fler borde protestera mot alla sänkningar av hastighetsgränser i kommunen, många klagar i det tysta på ”hastighetssänkartalibanerna” på kommunen, men ytterst få våga stå upp för sin åsikt publikt.
Dags för fler att göra sin röst hörd innan trafiken står helt still.
För låga hastighetsgränser gör i övrigt laglydiga medborgare till ”kriminella” helt utan orsak, det är också värt att ha i åtanke om man vill ha ett samhälle där befolkningen tar sitt ansvar och följer uppsatta lagar och regler.