Säg nej till tågstation i Södra hamn

En tågstation mitt i stan, mitt i vackra Södra hamn är ingenting som insändarskribenten Sara vill se i framtiden. Här utvecklar hon varför.

Insändarskribenten tycker inte att en tågstation mitt i centrum, mitt i vackra Södra hamn, är någon bra idé alls. (Arkivbild)

Insändarskribenten tycker inte att en tågstation mitt i centrum, mitt i vackra Södra hamn, är någon bra idé alls. (Arkivbild)

Foto: Sofia Wellborg

Insändare2018-08-30 14:51
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Missförstå mig inte innan jag börjar skriva – jag vill att Botniabanan ska byggas! Det är en jätteviktig utveckling för en framtida levande bygd, näringsliv och miljö… men varje gång jag läser om dess byggnation, nu senast med Löfvens inledande stavtag i Umeå, knyter det sig i magen och ilskan bubblar då jag tänker på det urbota dumma beslutet att lägga Piteås resecentrum i Södra hamn. Jag är både förtvivlad och förvånad – hur kommer det sig att ingen protesterar?

Med anledning av: "En död korridor i Piteå"

Läs också: "Euforisk invigning av efterlängtat banbygge"

Jag vet inte om Piteborna har förstått vidden av hur det kommer se ut i vårt pittoreska centrum efter att en fem-spårig järnväg dominerar det, där 80 procent är godstrafik. Argumentet ”alla andra städer har det i centrum” fungerar utmärkt i större städer som exempelvis Umeå, där det ”sväljs” av stans storlek. Umeå har inte sitt resecentrum nere vid älven i centrala stan, utan det är placerat någon kilometer utanför. Området kring älven fungerar precis som vanligt som ett strövområde med restauranger och parker med picknickmöjligheter. Södra hamn är i dag ett underbart sådant område. Piteå är alldeles för litet för att rymma ett stort resecentrum. Det kommer snarare avskräcka turister att vilja besöka oss.

Argumentet att placeringen gynnar dagspendlare till Luleå och Skellefteå håller inte heller. Även om det är placerat i Södra hamn så måste merparten av Piteås arbetsföra kommuninvånare ändå ta bilen in till centrum för att hoppa på tåget. Och var ska man bygga en jätteparkering för pendlande bilar? Dessutom är trafiksituationen kring Timmerleden redan besvärlig i rusningstider. Och handen på hjärtat – hur många av oss som jobbar i Luleå/Skelleftetå kommer att börja åka tåg till jobbet? Mest troligt endast de få som jobbar helt centralt, som slipper att åka vidare med buss för att ta sig ut till exempelvis universitetsområdet eller SSAB.

Förutom detta ska det byggas en jämförelsevis dyr, öppningsbar bro över Pitsundet, passera (och potentiellt skada) Pite havsbads camping och fortsätta genom bostadsområdena invid centrum. Beräkningarna visar att det alternativet är avsevärt dyrare än alternativet Lomtjärn.

Jag förstår inte. Jag får det inte att gå ihop. Varför inte dra linjen genom skogen på baksida Hortlax, vidare över älven utan en dyr, öppningsbar bro? Minst skada skedd. Varför är det så viktigt att har resecentrum i Södra hamn? De få turister som kommer med tåg kan ändå lätt ta sig in till centrum och pendlare föredrar Lomtjärn. Räcker det inte med ”misstaget” att placera Kappa mitt i nyllet på oss – ska vi ha en bullrande järnvägsstation också som förstör stadsbilden? Jag skulle vilja veta politikernas egentliga agenda. Varför är det så viktig? Jag vill veta.

Lever vi i en demokrati eller diktatur här i Piteå? Det lutar snarare åt det andra alternativet om vi inte har en chans att påverka ett beslut som kommer ha en sådan avgörande betydelse för trivseln i vår lilla stad (med betoning på ordet ”lilla”). Och replikera inte med att säga att jag borde ha varit på mötena där invånarna hade en chans att yttra sina åsikter, för det var jag, men utan resultat.

Beslut går att riva upp! Kom igen Pitebor – upp till kamp! Vilka av oss som lever och bor i Piteå vill ha en stor tågstation i Södra hamn? Vilka tänker politikerna på i första hand – de få turister som kommer med tåg sommartid eller dess invånare som ska leva och bo i staden 24/7 och 365? Låt oss kräva en folkomröstning!

Seriöst överväger att flytta härifrån om detta sker.