S vill bara debattera hårda värden

Replikskiftet angående vem som bestämmer över Norrbotniabanans dragning i Piteå fortsätter.

"Som uppfattas av senare tidens debatt i PT angående Norrbotniabanans dragning över Piteå är det bara hårda värden som (S) vill debattera", skriver Björn Wennman. (Arkivbild)

"Som uppfattas av senare tidens debatt i PT angående Norrbotniabanans dragning över Piteå är det bara hårda värden som (S) vill debattera", skriver Björn Wennman. (Arkivbild)

Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Insändare2023-08-10 07:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik:

Replik på insändaren "Det är trafikverket som bestämmer över dragningen" i PT den 9 augusti.

Som uppfattas av senare tidens debatt i PT angående Norrbotniabanans dragning över Piteå är det bara hårda värden som (S) vill debattera. De som kan redovisas i tabeller och grafer.

Mjuka värden: Piteåbornas uppfattning om en dygnet runt bullrande godsjärnväg genom Häggholmen. Piteåbornas förstörda nattsömn. Västra Kajens fortsatta existens. Sådant oroar många Piteåbor.

För många år sedan förordade ett nästan enigt kommunfullmäktige en dragning genom Häggholmen. Detta hindrade ej att Piteåborna ånyo kunde ta ställning i denna fråga genom en folkomröstning vid senaste valet. Den blev avvisad av, enligt min åsikt, tveksamt formella skäl.

Så till ”faktafel”: Trafikverket beslutar inom ramen för den överrock som Riksdag och Regering har tilldelat verket. Överrocken kan ändras över tid. Om Nato (i sinom tid), Försvarsmakten och Sveriges Regering bestämt att en järnvägsbro över Pitsundet ej får byggas så blir det så. Punkt. 

Försvarsmakten redovisar aldrig sitt beslutsunderlag. 

Detta är fakta.