Reflektioner över Danells svar till Sandlund

Insändare2023-09-21 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Danell i PT den 31 augusti: ”Jag känner mig därför trygg med det alternativ som Trafikverket kommer att förorda är det bästa när det gäller teknik, robusthet och placering”.

Banverket sammanfattning JU 140: ”Erfarenheterna av öppningsbara broar är begränsade i Sverige. Utomlands används öppningsbara, men de är ovanliga i det klimat som är aktuellt för Pitsund”. 

Här kommer min reflekterande tvekan in. Samma utredning sid 4: ”Korta öppningstider kräver större maskiner med större energiåtgång”.

Det krävs också en mängd energi att starta upp ett godståg från stillastående till maxfart efter en broöppning.

Ju kortare tid ett godståg befinner sig på banan, desto fler ryms.

Så en sista självklarhet: Ett stillastående godståg är ett improduktivt tåg.