REPLIK
Med anledning av insändaren ” Blir det här beslutet Piteå-Tidningens död?" (9/12).
Fråga 1. Den 2 oktober i år fattade styrelsen för Piteå-Tidningen (PT) beslut om försäljningen av tidningsrörelsen till Norrköpings Tidningars Media AB (NTM). Beslutet var enhälligt. NTM äger sedan tidigare Norrbottens-Kuriren och NSD genom Norrbottens Media AB.
Under de senaste 6 åren har PT-koncernen haft underskott på cirka 5 miljoner kronor per år, alltså totalt cirka 30 miljoner. Vid den senaste ordinarie bolagsstämman informerades om vilka åtgärder styrelsen beslutat om så här långt.
Alla tidigare beslut i styrelsen har varit en ambition att vända det ekonomiska resultatet.
Vi stod inför ett vägval. Att fortsätta som tidigare, där vi kunde räkna ut hur lång tid det skulle ta innan pengarna var slut. Konkurser i tidningsbranschen har blivit allt vanligare. För PT skulle resan ta slut om drygt fem år med motsvarande resultat som vi sett de senaste sex åren.
Vi ville och behövde se ett trendbrott, men det hade ännu inte kommit. Efter ett antal ägardialoger med de elva största ägarna fick vi uppdraget att söka lösningar som skulle säkra en långsiktig utgivning av PT även om det innebar en försäljning av tidningsrörelsen.
Under arbetet hittade vi NTM med Norrbottens Media som möjlig köpare. En ägare med de finansiella muskler som krävs för att klara utmaningarna som mediebranschen står inför. Vid den tiden kom också Norran i Skellefteå fram till att en försäljning var nödvändig. Tillsammans med Norran och Norrbottens Media fanns en möjlighet att bilda en större konstellation och ett starkt nordligt mediablock.
I diskussionen om försäljningen fanns följande krav från styrelsen:
Att trygga en långsiktig utgivning av Piteå-Tidningen under befintligt namn.
Att ha kvar en lokal redaktion.
Att PT även i fortsättningen har en socialdemokratisk ledarsida.
NTM ställde sig bakom kraven och vi signerade 2 oktober en avsiktsförklaring om försäljning. Även Norran gjorde samma sak. PT-personalen informerades den 4 oktober av ordföranden, representanter från NTM och Norrbottens Media. Den 1 november tog NTM/Norrbottens Media över PT och den 1 december tog man över Norran och bildade Norr Media AB.
Fråga 2. Norr Media AB är en sammanslagning av Norrbottens Media AB, Norran och PT. Norr Media AB ägs av NTM som är en stiftelse. NTM är inte en socialdemokratisk ägare men behåller i PT en socialdemokratisk ledarsida.
Fråga 3. Socialdemokraterna på lokal nivå stödjer beslutet och anser att man genom styrelsens beslut om försäljning av PTs tidningsrörelse skapat bättre förutsättningar för en långsiktig utgivning av PT.