Ja, tänk om det var så enkelt, att bara skylla på pandemitider och psykisk ohälsa. Under många år har skolan drabbats av besparingshysteri. År ut och år in. Att elever får sämre resultat kan bero på mycket.
De elever som har planerat stöd, enskilt eller i mindre grupp, med resurslärare blir ofta utan denna hjälp. Detta beror på att det blir avslag på vikariebegäran och resurslärarna får gå in som vikarie i klass istället. Eleverna blir då kvar i klassrummet där tiden för läraren inte finns att stötta enskilda elever med det de behöver. Dessutom måste klasslärare gå in som vikarie på sin planeringstid vilket innebär att tid för rättning och planering och förberedelser försvinner.
Det blir också extra rastvaktstid för de lärare som är på plats. Allt detta påverkar naturligtvis elevers resultat. Gör avvikelserapporter varje gång elever inte får det stöd som planerats, rapportera in och meddela vårdnadshavare. På detta sätt ser man verkligheten och kan utvärdera och åtgärda bristerna. Att personal ska gå på knäna för att hålla verksamheten flytande är inte rätt och håller inte i längden, hur duktig personalen än är.