Papper, plast, solceller och elbilar

Jag tillhör dem som förespråkar solceller, men jag vill inte se dem monteras upp på åkermark, de bör främst sättas upp på tak, där det är verksamheter som under dagtid behöver el, skriver Anders L. Larsson.

Solceller bör främst sättas upp på tak, inte på åkermark. Åkermark som inte används till något bör i görligaste mån användas till att producera växter som är lämpade till att framställa motorsprit, främst för att det kommer att ta många år innan elbilar blir en gällande verklighet, skriver Anders L. Larsson.

Solceller bör främst sättas upp på tak, inte på åkermark. Åkermark som inte används till något bör i görligaste mån användas till att producera växter som är lämpade till att framställa motorsprit, främst för att det kommer att ta många år innan elbilar blir en gällande verklighet, skriver Anders L. Larsson.

Foto: Peter Calén

Insändare2023-06-23 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man kan få höra att det går att lösa problemet med att plast är svårt för naturen att bryta ned, det gå att lösa med att använda papper i stället för plast. Men det finns knappast skog i det omfånget i vår värld att en sådan lösning är möjlig.

Det klagas ju idag på att kalhyggen är för stora och att omloppstiden tenderar att bli för kort i skogens livscirkel, vilket det dessvärre finns ett mått av sanning i. Skulle vi då i stället för att använda plast använda papper skulle det sannolikt få följden att skogsskövlingarna skulle få katastrofala proportioner.

När det gäller hantering av plast och allt materiel som går att återvinnas, så vill jag påstå att det enda rimliga är, att vi gör vad vi kan för att återvinna allt som är möjligt. De systemen som finns för det bör vi sträva efter att förbättra, vilket gynnar miljö, och stävjar klimatförsämringarna.

Jag tillhör dem som förespråkar solceller, men jag vill inte se dem monteras upp på åkermark, de bör främst sättas upp på tak, där det är verksamheter som under dagtid behöver el. Åkermark som inte används till något bör i görligaste mån användas till att producera växter som är lämpade till att framställa motorsprit, främst för att det kommer att ta många år innan elbilar blir en gällande verklighet, om det nu verkligen går att få bort förbränningsmotorn.

Det som talar för förbränningsmotorn i bilar som drivs av E85 är att en bil som drivs av den typen av bränsle kostar cirka 200 000 till 400 000 kronor mindre än en elbil. Man får mycket E85-bränsle för de pengarna som en elbil kostar mer. Därtill har vi faktumet att ta fram spriten är med stor sannolikhet betydligt mera klimat- och miljövänligt än att göra batterier till elbilar och att lagra uttjänta batterier från elbilar.

Samt så har vi faktumet att skulle en sämre bemedlad köpa en begagnad elbil och batteriet kraschar. Så enligt vad man påstår i pressen så kostar det uppemot 250 000 kronor att byta batteri i en elbil. Exempelvis en ensamstående förälder, skulle tendera att bryta ihop av en sådan överraskande kostnad. Observera att efter vad jag kan förstå så finns det garanti på ett batteri i en elbil på cirka fem år, vem tror ni säljer en elbil som garantin är gällande på? Det betyder att det sannolikt blir en sämre bemedlad som kommer att köpa den bil som garantin gått ut på, med oron för otrevliga överraskningar.