P-skivan är ett bra varumärke

För två år sedan togs beslutet i kommunfullmäktige att sätta punkt för P-skivan. Ett dåligt beslut anser vi kristdemokrater som röstade emot.

P-skivan är ett bra varumärke och skapar förutsättningar för ett levande centrum, varför ska den bort?! undrar skribenten. (Arkivbild)

P-skivan är ett bra varumärke och skapar förutsättningar för ett levande centrum, varför ska den bort?! undrar skribenten. (Arkivbild)

Foto: Robert Lundberg

Insändare2020-02-25 14:24
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

P-skivan är enkel, den kan alla hantera och den är ett jättebra varumärke för Piteå. 

Den skapar förutsättningar för ett levande centrum, tillgängligt för alla. P-skivan är också ett alldeles utmärkt instrument för att styra tiden på de mest populära parkeringsplatserna för mer rotation. 

Många kommer att stå ännu längre på sin parkeringsplats än tidigare med den digitala lösningen. Det är ju bara att förlänga tiden med några knapptryck och lugnt sitta kvar på restaurangen eller var man än befinner sig. 

Ingen behöver skynda sig för att parkeringstiden håller på att gå ut. Hela dagen kan man vara på konferens och stå parkerad mitt i centrum på bästa plats utan att behöva flytta på bilen. 

Jag har också hela tiden som politiskt engagerad hört att det är så otroligt viktigt med tillgängligheten. Samhället ska vara tillgängligt överallt för alla människor. Hur går det då för alla som inte kan hantera appar, sms eller digitala lösningar?

 Vi skapar ett utanförskap i samhället. Varför krångla till tillvaron för människor. Dyrt blir det förmodligen också och digitala lösningar kan krångla. Det har de ju gjort i två år nu. 1 maj 2018 skulle det införas och det har inte lyckats än. 

P-skivan är säker i alla väder. Även när nätet är överbelastat som det brukar bli när det är Piteå Summergames och Piteå dansar och ler. P-skivan bör få vara kvar, den är genialisk. Upprätta i stället ett övervakningssystem som gör det besvärligt för de som fuskar.