Omöjligt få en telefontid till hälsocentralen

"Tillgängligheten till den så kallade hälsocentralen är i det närmaste obefintlig. Ringer man klockan 8:02 så är det slut på tider till sjuksköterska/läkare, man skyller på bytet till nytt vårdadministrativt system", skriver insändarskribenten som får svar direkt. (Arkivbild)

"Tillgängligheten till den så kallade hälsocentralen är i det närmaste obefintlig. Ringer man klockan 8:02 så är det slut på tider till sjuksköterska/läkare, man skyller på bytet till nytt vårdadministrativt system", skriver insändarskribenten som får svar direkt. (Arkivbild)

Foto: Adam Wrafter

Insändare2025-01-15 13:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tillgängligheten till den så kallade hälsocentralen är i det närmaste obefintlig. Ringer man klockan 8:02 så är det slut på tider till sjuksköterska/läkare, man skyller på bytet till nytt vårdadministrativt system. Saken är den att det var illa nog innan byte av det vårdadministrativa systemet. Det är Regionens uppgift att säkerställa kapacitet inom primärvården, men reaktionen hos ansvariga blir som vanligt en ytterst dålig ursäkt. Dags för regionpolitikerna att sluta svamla och kavla upp ärmarna och åtgärda problemet omgående. Det är inte så speciellt konstigt att folk börjar använda sig av så kallade nätdoktortjänster.

Tappat tålamodet

Svar direkt:

Normalt sett har Region Norrbotten generellt god tillgänglighet jämfört med resten av landet, men just nu är det svårare än vanligt att nå oss på telefon. Orsaken är, precis som du skriver, att vi nyss infört ett nytt vårdadministrativt system. Det är ett stort systembyte som tagit tid och fortfarande påverkar alla våra verksamheter. Vi behöver använda tid till att flytta journaldata mellan systemen och ställa in systemet så att det funkar som vi vill. Varje telefonsamtal tar just nu längre tid än vanligt. Det beror på att vi inte hunnit bli helt vana vid att navigera i vårt nya journalsystem.

Normalt sett går det att boka tider för till exempel provtagning både via 1177.se och telefon, men under införandet av Cosmic har webbokningen varit stängd. Snart öppnar vi bokningen via 1177.se igen och då kommer det bli lättare att ringa oss. Tack för förståelsen under den här övergångsperioden.

Krister Berglund, chef för Division Nära