Nuvarande stambana är kurvig och brant, säger insändarskribenterna från den lokala industrin och kommunen så riktigt. Stambanan lades som en del till Bodens fästning. I händelse av ofred skulle soldater och hästar snabbt kunna transporteras från södra Sverige upp till Boden. Då var den ett ekonomiskt jätteprojekt och en stor ingenjörsbedrift.
Nu ligger den där den ligger. Kurvor har rätats ut, som vid sjöändan i Teuger, eller en rak tunnel som har uteslutit några kurvor vid Laduberg. Backar har åtgärdats med starka lok. Alla dylika förbättringar har nu nått vägs ände. Banan har tjänat väl under alla år.
Den nya Norrbotniabanan kan få en sträckning genom Piteå eller Lomtjärn/E4. En fast bro vid E4 är billig, okomplicerad och säker. Dessutom går det snabbt att bygga den. En svängbro vid Pitsundet skall nyttja teknik som är oprövad och därmed osäker i subarktisk miljö. Dessutom lätt att sabotera. Även dyr i konstruktion och drift.
Pitsundsalternativet ger en signifikant ökad svaghet i hela norrländska trafiksystemet. Om bron havererar slås hela Norrbotniabanan norr om Skellefteå ut.
Piteås interna logistikproblem skall ej lösas genom en felaktig dragning av Norrbotniabanan. En fungerande Norrbotniabanan är även av nationellt intresse.
Björn Wennman