Nya hastighetsbegränsningar som avser Norrfjärden och Rosvik där enhetschefen för Trafik och bygg på Piteå kommun förklarar att det som bland annat ligger bakom beslutet är en önskan om en trygg och säker trafiksituation. Detta beslut förklaras också i artikeln med att det blir lägre hastigheter, mindre buller och mindre utsläpp.
Ja, det blir säkrare med lägre fart och mindre buller från framför allt bilarnas däck. Sedan påstås det att det blir mindre utsläpp, men det är helt fel, skulle jag vilja påstå, eller så är det är okunskap.
När man saktar ned från 50 till 40 kilometer i timmen måste i stort sett alla bilar växla ned ett steg och då ökar förbrukningen av drivmedel. Mer antal varv på motorn per förflyttad sträcka och då skulle jag tro att bränsleförbrukningen ökar med minst 10 procent. 70–90 km/tim är nog den hastighet där alla normala diesel och bensinbilar drar minst bränsle per förflyttad sträcka.
Min bil drar säkert1.3–1.5 liter per mil om jag kör 40 men 0.5 liter per mil om jag kör 80. Många politiker verkar tro att ju mer man sänker hastigheten ju lägre blir utsläppen, men så är det inte. Alla sänkningar under cirka 70 km/tim ökar koldioxidutsläppen. Om man ser till fartguppen så är det bara en sak de är bra för och det är säkerheten vid korsningar, övergångsställen och liknande. Det dåliga är mycket högre utsläpp och buller från bilar som passerar.