Flera har lyft frågan hur man tänker runt att det går farlig trafik genom staden, men vet inte om oavsett att man har en central perrong eller om man lägger perrongen i Lomtjärn så kommer detta att behövas fraktas genom staden.
Redan i dag går det ett stort antal lastbilar med farligt gods efter timmerleden och dom kommer antagligen att fortsätta med det om vi nu inte ska ta det ett steg ännu längre och förbjuda viss tung genomfartstrafik genom staden som är ett exempel som man har i Västerås.
Det har även framförts tankar om hastigheten och att man förstör vattenspegeln mot södra hamn samt även att spåret korsar vägen.
Ser vi till en dragning efter E4:an så har vi en nybyggd padelhall som inte ens är färdig, vi har Bilbolaget, Viltmarksshoppen samt Frasses som i så fall kommer Trafikverket att måsta riva och där har ändå Frasses stått där i tiotalet år Bilbolaget i många år, ska man verkligen riva dessa lokaler då dom är i mycket fullgott skick och kan man se detta som ekonomiskt försvarbart eller även miljömässigt försvarbart?
Har man tänkt på vad som händer med fastigheterna på Hambogatan och gatorna på detta kvarter hur ska man försvara det ekonomiskt att eventuellt behöva riva dessa.
Då man kommer till en stad så vill man ju gärna kliva av så centralt som det är möjligt jag ser inte vi gynnas av ytterligare ett affärsområde vid Lomtjärn då risken att stadskärnan kan riskeras att dö som i Borlänge där man byggde Kupolen så hamnade all handel där och många lokaler står tomma med en i det närmaste tystad stadskärna och förflyttad centrumhandel.
Trots all så kommer Kappa att alltid ligga där det ligger likaväl som SCA och Haraholmen är placerade där dom är och deras gods kommer att ändå gå igenom stan på ett eller annat sätt oavsett Norrbotniabanans dragning och med dagens helsvetsade järnväg så finns inte dunkade räls som ställer till med oljud i samma utsträckning som förr.
Vad tänker vi om 10–20 år om all handel hamnar utanför staden att vi kanske ångrar oss då att vi drog spåret utanför stadens kärna med tappad levande stad.