Med Citylinjen in i framtiden

För någon vecka sedan åkte jag i en elbuss som trafikerade runt Häggholmen. På hållplatsens skylt kallas den för Citylinjen. En fin tur i en fin buss. Alldeles gratis.

Björn Wennman skriver om Citylinjen och om framtiden för Piteås buss- och tågtrafik. (Arkivbild)

Björn Wennman skriver om Citylinjen och om framtiden för Piteås buss- och tågtrafik. (Arkivbild)

Foto: Ylva Forslund

Insändare2022-02-28 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tråkigt namn på linjen som dessutom är någon sorts svengelska. Varför då inte kalla linjen för Häggholmen.

Så småningom kan man förlänga turen upp till järnvägshållplatsen vid Lomtjärn. Det passar alldeles utmärkt för de passagerare som ska åka eller komma med tåget. Det blir en god anslutning för alla häggholmare eller de som ska vidare med en annan buss. Ibland kan man gå händelserna i förväg.

Så hur blir det då om 100 år? Här kommer känslorna in. Vi vet att både buss och järnväg ska betjäna människorna som bor på Häggholmen och dess omgivningar, eller tro oss veta.

Då är alla nu brukade tåg och bussar borta, liksom alla människor som har suttit i dessa. Det enda som finns kvar är järnvägsvallen, resten är utbytt.

Då gäller det att ha känslor och fantasi för att tänka långt in i framtiden.