Diverse åsikter må respekteras angående den framtida Norrbotniabanans sträckning. Trafikverkets synpunkter ska respekteras, när sträckningen av banan diskuteras. Lyssna på sakkunskapen från tjänstemännen inom Trafikverket.
Ekonomiska och logistiska sakargument väger tungt i planeringen av en efterlängtad bansträckning i Norrbotten. Överlåt diskussionerna till tjänstemän, vilka är väl insatta i såväl ekonomi som logistik.
Efter livliga och intensiva diskussioner har beslut tagits att banan in mot Luleå ska ledas in över Luleälven vid Gäddvik med större rangerbangård i trakterna kring Storheden-Notviken/Gammelstad.
För Piteås del diskuteras alternativen tågstation i centrala Piteå alternativt Lomtjärn. Piteås majoritetspolitiker förordar centrala Piteå. Många synpunkter från Trafikverkets tjänstemän tar fram fördelarna med Lomtjärnsalternativet.
En brännande fråga handlar om en klaffbro över Pitsundet. Ett tveksamt alternativ med tanke på temperaturskillnaderna mellan sommar och vinterförhållanden. En väl fungerande klaffbro är att rekommendera i trakter med ringa temperaturskillnader under årets tolv månader.
Vad händer med de långa tågsätt av godstransporter, som tvingas bli stillastående mellan Skellefteå och Piteå på grund av att klaffbrons funktion sätts ur spel på grund av vinterkylan ?
Vid anläggande av gods- och övrig logistiktrafik borde ekonomiska aspekter beaktas med tanke på landets totala ekonomi.
Hur agerar SCA (Munksund) ifall ett beslut tas om att SCA:s transporter får ske via Haraholmshamnen. En omlastning i Munksund till Haraholmshamnen, ifall Trafikverket förordar en stängning av höga fartyg in mot SCA:s fabrik i Munksund?
Lyckas Piteås beslutande politiker få igenom en planering av rangerbangård i ett redan trångt centrala Piteå?
Vad händer med inlösen av fastigheter mellan Pitsund och de centrala delarna i stadskärnan. Begåvad Piteåbo ska ej tro att berörda fastighetsägare i lojalitet med politikerbeslutet kommer att ska skänka bort sina fastigheter på grund av planerad bansträckning.
Låt vettigt ekonomibeslut i samspel med befintligt markområde i Lomtjärnsområdet styra upp ett agerande i planerad Norrbotniabana. Snabba och säkra godstransporter parallellt med nuvarande E4 är att rekommendera.
Piteåbo med sinne för ekonomi motiverar att persontrafiken ska bidra till finansiering av den framtida Norrbotniabanan. Satsa på organiserad busstrafik med några avgångar/tidsmässigt från centrala Piteå till närbelägna Lomtjärn samt från närliggande byar.