Lennart Kalderén ger exempel: Vi får ta del av berättelser om Facebook-grupper där transporter till fredags- och lördagsnöjet på krogen planeras. Inom polisen sägs att det inte är prioriterat att försöka motverka denna brottslighet, “för lågt straffvärde” är motiveringen. Det är inget nytt att det finns en stor svart sektor av kriminalitet i vårt land som ordningsmakten inte har tid att utreda.
Om regering och riksdag hyllar företagsamheten så håll gränsen mot den kriminella konkurrensen. Svensk taxinäring vill göra jobbet, men låt inte viljan att betala skatt och lagstadgade avgifter bli vår undergång.
Ta vara på den stora potentialen som den seriösa taxinäringen erbjuder. Taxi fungerar som en viktig integrationsmotor där det är lätt att etablera sig som taxiförare och/eller åkare. Företagen har i dag en hög medelålder och andelen kvinnor är låg. Efterfrågan av alerta småföretagare och ambitiösa taxiförare är således stort, inte minst gäller det unga förare. Precis som förr måste det vara möjligt att “extraknäcka” och köra taxi för att betala studierna. Men det finns hinder: det krävs två års körvana och att man uppnått 21 års ålder för att få ta sin taxiförarlegitimation.
Svenska Taxiförbundet har länge begärt att tvåårsgränsen ska slopas, att 18-årsgränsen ska gälla även för taxi och att arbetsmarknadsutbildningar ska kunna ge studiemedel. Nu motsätter sig riksdagen detta, det talas om “trafiksäkerhet”. Förbundet finner detta orimligt, i synnerhet som det går att utbilda sig som förare inom YKB för bussfordon vid 18 års ålder.
Tänk om i Rosenbad och Riksdagshuset. Sverige behöver fler unga taxiförare som kan vara med och göra jobbet!