Mannen står på perrongen vid Häggholmen och väntar på tåget.
Då ljuder det i perronghögtalaren: ”Pendlingståget mellan Skellefteå och Luleå är en timme försenat”. Det blir broöppning vid Pitsundet och tåget hann ej förbi.
Mannen blir förbannad, tredje gången på kort tid. Nu blir jag sen igen till jobbet i Luleå som SMR-tekniker.
Mannen hastar hem. Sätter sig i elbilen som nu har datorstödd körning och beger sig till Luleå. I bilen funderar han om bussen är ett gott alternativ. Den går ju från en bostadnära till en arbetsplatsnära hållplats.
Göta kanal var vårt hittills största industriprojekt med hänsyn till ekonomi och personella resurser. Några år innan kanalen blev färdigbyggd var den föråldrad. Järnvägen hade kommit. Nu är kanalen en uppskattad turistled.
Hos en enkelspårig Norrbotniabana blir jobbtrafiken snabbt utträngd av den ekonomiskt viktigare godstrafiken som saknar alternativ.