Inte rimligt att slöseriet med skattemedel får fortsätt

Sverigedemokraterna hade överklagat kommunens beslut om att sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen inom tätbebyggt område i Älvsbyn. Beslutet upphävdes i Transportstyrelsen som är sista instans för överklagan.

"Att sänka till 30 kilometer i timmen är de flesta yrkeschaufförer och övriga Älvsbybor emot", menar Orvo Hannlöv som tänker överklaga beslutet om hastighetssänkning en gång till. (Arkivbild)

"Att sänka till 30 kilometer i timmen är de flesta yrkeschaufförer och övriga Älvsbybor emot", menar Orvo Hannlöv som tänker överklaga beslutet om hastighetssänkning en gång till. (Arkivbild)

Foto: Håkan Öberg

Insändare2020-06-11 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

Replik på artikeln: "Älvsbyn sänker till 30 efter nytt beslut” i Piteå-Tidningen den 2/6.

Nu har man på kommunen fått för sig att det berodde på hur kommunen lagt in det i databasen, enligt kommunalrådet Tomas Egmark. Visst har det betydelse, men det är inte hela sanningen, eftersom det krävs riktiga argument för att få göra en så stor ändring i trafiken som ingen annan av Norrbottens kommuner har och väldigt få i landet. Sedan verkar Tomas Egmark inte förstå, att det beslut som tagits i fullmäktige tidigare är utraderat, eftersom Transportstyrelsen upphävde beslutet.

Att sedan Egmark låtsats som att han inget vet om det nya beslut som Miljö- och byggnämnden tagit om 30 kilometer i timmen är ju ett löjligt påstående. Sossarna ligger naturligtvis bakom detta nu också. Miljö- och byggnämnden skulle naturligtvis inte tagit det beslutet utan att ha fått klartecken från sossarna som har majoritet i nämnden och har naturligtvis fört samtal med kommunalrådet i frågan. Jag kan förstå om det börjar bli känsligt för sossarna att utsätta kommuninvånarna för många dåliga beslut och vill dölja deras inblandning, men jag tror att väljarna kommer att minnas när det blir dags för nästa val. Att sänka till 30 kilometer i timmen är de flesta yrkeschaufförer och övriga Älvsbybor emot. 

Jag har kontaktat Transportstyrelsen och eftersom det är ett nytt ärende har jag fått rådet att överklaga igen för att få det prövat, vilket jag också avser att göra.

Enligt 3 kap 17§ andra stycket trafikförordningen anges att, om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tätbebyggt område eller del av sådant, ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen. 

Att en lista inkommit från några boende på Björkgatan med krav om sänkning av hastigheten, för att någon med bil kört alldeles för fort på den gatan, kan knappast vara skäl till att sänka hastigheten till 30 i hela samhället.

Sedan, att miljö- och byggnämnden envisas med att försöka driva igenom ett dåligt och onödigt beslut. Som ingen annan kommun i Norrbotten har och som ytterst få här i kommunen vill ha och som dessutom bara kostar onödiga pengar för kommunen som redan har stor brist i kassan, det bör vi politiker reagera över och agera mot. Det är inte rimligt att detta slöseri med skattemedel får fortsätta.