Reaktionerna på vårt kontroversiella förslag om att glasa in gågatan i Piteå blev i antal högt över förväntan. Det var alldeles utmärkt. Säkert gjorde Piteå-Tidningens extremt fula illustration sitt till. Det tackar vi för.
Problemet är att näthandeln håller på att slå ut de fysiska butikerna. Vid en e-handelsandel på mellan 10-15 procent börjar den fysiska handeln lida på riktigt. Sverige befinner sig strax där. Vid 17 procent näthandel, där USA nu befinner sig, har man nått en mycket allvarlig smärttröskel.
MED ANLEDNING AV: Artikeln "Så blir det med gågatans inglasning"
Vi har lyckats sätta fokus på problemet och vi alla, inklusive bestämmande politiker, har nu möjlighet att tänka efter, fundera och komma med bra och bättre förslag än en inglasning.
De fysiska butikerna i Piteå kanske går bra just nu. Julhandel och sommarmånaden är viktiga, men nätet tar allt mer av speciellt julköpen. De fysiska affärerna kommer inte klara sig på att mängden kaféer ökar. Näthandeln kommer fortsätta att växa och ta marknadsandelar. Allt fler väljer att få sina varor hemskickade när både priser och urval är ofantligt mycket större än i de små butikerna. Att stoppa den tillväxten går inte. Vi måste därför hitta en metod att kompensera pitebornas bortfall till nätet.
Vi har också ett annat problem där Piteå har ett handelsunderskott visavi Luleå. Piteborna köper mera varor i Luleå, typ på Storheden, än vad Luleborna köper i Piteå, typ på Back City och i gågatans affärer. Och åtskillig av den möjliga centrumnära handeln har flyttat ut och in i stormarknadsområdena.
Kan vi locka människor från Luleå, Skellefteå och alla andra möjliga kommuner att komma och handla i Piteå så har vi tryggat vår gågata. En tom gågata, även om den är uppvärmd, är inget som lockar så många om det inte finns några butiker. Och utan butiker – färre kaféer.
Processen är likartad över hela världen. Den metod som man funnit vara ganska framgångsrik för centrumhandeln är när man lyckats koppla ett mervärde i form av en upplevelse till köp i affärer. Människor vill inte bara köpa varor utan vill ha något mer samtidigt. Att sitta ute längs en gata, även i typ en jätteglobgalleria, och fika eller äta mat mitt i kalla vintern utan att frysa är ett exempel på en sådan upplevelse.
Men det måste finnas mycket mera som kan locka människor till Piteås gågata under de månader som inte är sommarmånaden. Gratis parkeringsplats, rejält omväxlande lekområde för barn, var sjätte restaurang/café besök gratis kanske kan locka. Och så vidare.
Anders Nordin (SLP)
Skol- och landsbygdspartiet