Ingen ska behöva dö på sin arbetsplats

Under de första månaderna när Coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt.

"Trenden är tydlig sett från juni, antalet arbetsplatsolyckor med dödlig utgång ökar markant" skriver Robert Savela, Transportarbetareförbundet. (Arkivbild)

"Trenden är tydlig sett från juni, antalet arbetsplatsolyckor med dödlig utgång ökar markant" skriver Robert Savela, Transportarbetareförbundet. (Arkivbild)

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2020-10-16 19:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det såg ut att bli ett bättre år än på 10 år. Sedan började vi släppa på restriktioner, fler började återgå till sin arbetsplats istället för att arbeta hemma. Pendlingstrafiken ökade något, allt fler började slappna som att coronapandemin var över. Många började släppa på den sociala distanseringen och umgås som vanligt igen.

När vi i dag summerar antalet döda på arbetet i arbetsplatsolyckor med dödlig utgång har, enligt Arbetsmiljöverket, 28 arbetare förlorat sina liv. Det är fortfarande lägre än de senaste fyra åren vid samma tidpunkt. 

Men trenden är tydlig sett från juni, antalet arbetsplatsolyckor med dödlig utgång ökar markant.

Antalet arbetsplatsolyckor med dödlig utgång är, utifrån Arbetsmiljöverkets statisk, vanligast bland fysiskt belastade arbeten som industrin, transportbranschen och byggbranschen för att nämna några. Betydligt mindre vanligt bland människor som arbetar på kontor.

Ser vi till året där många arbetat hemifrån är det i huvudsak de som arbetar på kontor i någon form som kan göra det. En byggnadsarbetare, taxichaufför eller lastbilschaufför kan inte göra det. Då har de inget arbete att gå till.

Vad orsakerna till färre arbetsplatsolyckor under pandemin vet inte jag men anmärkningsvärt är det och förhoppningen är att någon kunnigare än mig forskar i detta. Men samtidigt tittar på hur coronapandemin har påverkat människan mentalt utifrån de åtgärder som vidtagits för att minska smittspridningen.

Oavsett orsak till vårens minskning i arbetsplatsolyckor med dödlig utgång mot de sista fyra månadernas uppgång måste arbetsgivarna bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete i samverkan med skyddsombud för att skapa en god arbetsmiljö för alla.

Det är reglerat i Arbetsmiljölagen och i AFS 2001:1 och som arbetsgivare, anställda och skyddsombud måste följa. Trots det uppvisas flera brister i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det syns i arbetet med att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer om allas skyldighet att bromsa smittspridningen av Covid-19 där flera företag uppvisar brister.

Det syns i bristerna hos alltför många företag som rent allmänt inte har något systematiskt arbetsmiljöarbete, inte har kompetensen på företaget eller i vissa fall intresse av detta. Det är oacceptabelt, särskilt under rådande coronapandemin.

Ditt liv mäts i pengar om företagets förtjänst är viktigare än att vidta arbetsmiljöåtgärder för att minska risken för arbetsplatsolyckor med dödlig utgång. Vi är alla skyldiga att följa Arbetsmiljölagen och gemensamt genom ett systematiskt arbetsmiljöarbete kan en god arbetsmiljö uppnås.

Transportarbetareförbundet arbetar hela tiden för att få fram fler lokala skyddsombud som kan medverka i att skapa en god arbetsmiljö på sina arbetsplatser för att ingen ska behöva dö på sina arbetsplatser.