Inga tydliga besked kring Norrbotniabanan

Debatten om val av korridor samt placering av framtida resecentrum är en het potatis, med all rätt!

"När man som kommunmedborgare läser reportage, insändare och repliker, kastas man mellan olika yttranden och påståenden som tyvärr inte klarlägger vad som verkligen gäller", anser signaturen "Familjen Johansson". (Arkivbild)

"När man som kommunmedborgare läser reportage, insändare och repliker, kastas man mellan olika yttranden och påståenden som tyvärr inte klarlägger vad som verkligen gäller", anser signaturen "Familjen Johansson". (Arkivbild)

Foto: Helena Landstedt/TT

Insändare2022-07-25 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När man som kommunmedborgare läser reportage, insändare och repliker, kastas man mellan olika yttranden och påståenden som tyvärr inte klarlägger vad som verkligen gäller. Det är olyckligt att vi medborgare inte får tydliga besked till exempel om vem som har sista ordet i beslutsprocessen kring val av korridor för Norrbotniabanan, kommunen eller trafikverket. Det framkommer att kommunen har planmonopolet och sannolikt beslutanderätten. Socialdemokraterna anger att trafikverket har beslutat om korridor. Har det skett ovanför huvudet på politikerna, som inget har att säga till om?

Det är dags för dagens politiker släppa prestigen och gemensamt fastställa framtidens infrastruktur i Piteå. Er vision att Piteå år 2040 ska vara 50 000 invånare är fantastiskt, som ställer stora krav på politiker, tjänstemän och kommunala bolag.

Resecentrum centralt eller centrumnära? Antar att en majoritet anser Back City vara centrumnära. Benämn då alternativa resecentrum centralt eller centrumnära.

Infrastrukturen vid resecentrum ställer höga krav på tillgänglighet och parkering. Kan en ringlinje med buss och regelbundna avgångar vara framtiden. Centrum har obefintliga expansionsmöjlighet. Varför ”pressa in” resecentrum det inte finns rimligt utrymme för centralt och förstöra den idyll runt västra kajen med aktiviteter och campinggäster som förgyller Piteå och centrumhandeln.

Vi röstar för att korridoren går längs E4 med resecentrum centrumnära i anslutning till Back City. Upprätta en ringlinje med buss och regelbundna tidtabeller, därmed kan en majoritet av Piteborna smidigt ta sig direkt från bostadens närhet till resecentrum. Vi beaktar därmed klimat- och miljöfrågan på ett effektivt sätt.

Frågor till de politiska partierna:

Vem har vetorätten inom kommungränserna, kommun eller trafikverket?

Finns framtagna kalkyler för infrastrukturen som ligger under kommunens ansvarsområde för alternativa placeringar av resecentrum?

Det förvånar oss att Trafikverket förordar en korridor som blir betydligt dyrare och dessutom med en öppningsbar bro med ökade drift- och underhållskostnader.

Till de Socialdemokratiska kommunalråden som står bakom insändaren i Piteå-Tidningen 11 juli, en ny korridor längs E4 är enligt oss inget hinder för Piteå kommun att detaljplanera. Även Luleå är i samma process som Piteå att besluta om korridor. Dessa processer hotar definitivt inte Norrbotniabanans existens från Skellefteå till Luleå.

För E4 och resecentrum centrumnära i anslutning till Back City!