Invånarna i Älvsbyn ska, med all rätt, ha höga förväntningar på kommunens chefer. Man kan förvänta sig att kommunen ska ha fungerande processer och internkontroller. Det som under senaste tiden framkommit har kraftigt skadat invånarnas förtroende för kommunens högsta ledning liksom kommunen som varumärke. Förtroende är inget man får, det är något man förtjänar och min fråga är hur den högsta ledningen inom kommunen ska återfå ett förtroendet? Hur ska man på ett professionellt och förtroendefullt sätt kunna fortsätta verka efter det som framkommit?
För de anställda och invånarnas skull hoppas jag att arbetet med att införa en visselblåsarfunktion påbörjas omedelbart, en funktion där upplysningarna tas på allvar av samtliga ansvariga inom kommunen. Att inte införa en sådan funktion efter det som framkommit visar tydligt hur kulturen inom organisationen ser ut. Jag undrar hur kommunalrådet ser på saken?
Hur ska förtroendet återfås?
"För de anställda och invånarnas skull hoppas jag att arbetet med att införa en visselblåsarfunktion påbörjas omedelbart", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)
Foto: Håkan Öberg
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.