Har någon av motståndarna någonsin pendlat?

Läser med förskräckelse vad alla motståndare mot ett centralt resecentrum för Norrbotniabanan skriver och hoppas innerligt att de inte vinner någon som helst sympati.

"Jag utmanar er motståndare att själv åka buss en månad, så slutar ni nog snart att bråka", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

"Jag utmanar er motståndare att själv åka buss en månad, så slutar ni nog snart att bråka", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

Foto: Öst Media/Arkiv

Insändare2021-11-15 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur tänker ni nu då? Ska ni försena detta? Hur många år har nu inte detta räknats på och övervägts alternativa vägar redan av experter? Nu först vaknar Moderaterna och andra pessimistiska motståndare, har de ens medverkat när framtiden skulle banas här uppe? Är engagemanget bara starkt när det går att sälja, profiteras eller privatiseras kanske?

Hur många av dessa motståndare har någonsin pendlat mellan Piteå och Luleå? Hur många av dem har ens suttit på lokala bussarna i Piteå? Lokala bussarna ut till Bergsviken och Skuthamn har då än så länge inte fungerat som "anslutningsbussar" under mina många år som pendlare, så jag är mycket skeptiskt till att det skulle fungera bättre till Lomtjärn. Lokaltrafiken bör såklart också ses över i samband med intågandet. I Luleå och Skellefteå åker folk mycket buss där lokaltrafiken fungerar, eftersom tidsvinsten är marginell med att köra egen bil. I Piteå tar det cirka 25-30 minuter från Piteå centrum till Hortlax eller Skuthamn och bara cirka 55 minuter mellan Piteå och Luleå. Jämför detta med att köra egen bil. Det tar alltid mer tid än vad vi förväntat och det vi bör tänka på är framförallt tidsvinster om vi ska kunna locka resenärer och skapa miljövinster. Tid är pengar och hälsa!

Att fler då förslagsvis ska köra sin egen bil och parkera den i ett snöigt vinterland i Lomtjärn eller vänta på anslutningsbussar för att åka tåg till Luleå? Jämfört med köra direkt till Luleå bekvämt, med större tidsvinst och slippa passa tider kommer inte att skapa ett bra miljövänligt resande. Fler människor bor i centrala Piteå och det är trots allt lättare för fler som redan bor där och även lättare att ta sig dit för att kliva på ett tåg med snabbare färdsätt mot Luleå eller Skellefteå. Det går att åka buss i dag mellan Piteå och Luleå och långtids/samåknings- parkera vid Max, LF Arena och Södra Hamn med mera. Det finns parkeringar lediga där i dag så det finns möjligheter även i stan att ansluta ett centralt resecentrum med bil. Hoppas fler ej luras av detta negativa motstånd.

Ni försöker räkna upp antal tåg för att skrämmas, och anser er veta så mycket bättre än experterna. Jag utmanar er motståndare att själv åka buss en månad, så slutar ni nog snart att bråka, och vi andra får trivsamt glatt snart på tåget språka. "Come on now Peace Train" som Cat Stevens sjunger.