Haltande förslag om elbilen

I Konjunkturrådets rapport 2020 menas att en snabb övergång till elbilar i Sverige kan minska exporten av fossilfri el till länder som då skulle riskera ökad kolanvändning. Nej.

Insändare2020-01-16 16:44
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För det första: Om vi skulle skippa elbilen och istället köra 1500 mil med en Volvo V70 så släpper vi ut mer koldioxid än vad vi sparar i kolkraftverket. 

En elbil förbrukar i snitt 2 kWh/mil, så det behövs 3000 kWh el för att köra 1500 mil. Om vi istället exporterar elen (och fortsätter köra vår Volvo V70 här hemma) så besparar vi visserligen världen de 2,3 ton koldioxid som hade släppts ut vid produktion i ett kolkraftverk, men samtidigt släpper vår Volvo ut 3,5 lika mycket. Även om kolkraftverk är dåliga så har de mer än dubbelt så hög verkningsgrad som en förbränningsmotor i en bil.

För det andra får skiftet till elbilar en annan positiv effekt i form av bättre luftkvalitét och därmed också färre dödsfall. Bara i Stockholms län dör cirka 1000 personer i förtid varje år på grund av luftföroreningar, främst då utsläppen från dieselbilar.

För det tredje så tar man inte höjd för den privatfinansierade elproduktionen i form av solceller på egnahem och andra fastigheter (snart också med ett villabatteri för utjämning av kraftuttaget). Där finns redan idag möjlighet att ladda elbilen, helt oberoende av hur mycket el som produceras av Sveriges kraftbolag.

Och slutligen; det där med att länder skulle "tvingas" öka sin kolanvändning i frånvaron av svensk el?! Om kolförbränningen i Tyskland/Polen ökar beror det på att dessa länder väljer att göra det. Detta kan aldrig bli Sveriges ansvar, och definitivt inte på bekostnad av våra egna miljösatsningar, vår egen luftkvalitét och våra egna medborgares hälsa.

Vad vi behöver är en ännu raskare övergång till elbilar.