Fler dåliga vägar – och fler trafikolyckor

Klaga inte på snösvängen, de gör ett bra jobb utifrån vad de är lejda att göra. Ansvariga Trafikverket bör istället betala bättre och kalla ut tidigare, menar skribenten.

Snöröjarna gör vad de kan, men trafikverket måste kalla ut tidigare och betala bättre.

Snöröjarna gör vad de kan, men trafikverket måste kalla ut tidigare och betala bättre.

Foto: Jens Ökvist

Insändare2020-02-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är ofta ute och kör efter våra vägar i Norrbotten, sommar som vinter.  Första vintern som det var mer spårigt än vanligt var jag inte glad, följde med i olika debatter om hemska vintervägar, nollvisionens mål och Trafikverkets mål och sparkrav på sig. 

Det satsas alldeles för lite pengar på våra vägar fortfarande, tycker jag. Okey att vi inte varken har klass 1- eller klass 2- vintervägar i Norrbotten men vi kan absolut ställa högre krav på vintervägarna i alla fall, allt efter Trafikverkets uppsatta mål och krav. 

De som är ute och plogar gör ett jättebra jobb efter vad de har blivit anlitade och betalda för. För som det är idag vill nog ingen jobba helt gratis eller till och med betala för det. Inte här, däremot om du åker som volontär till en by i Afrika, det är en annan sak. 

Läser på klass 3-vägar: ”När det kommit 1 centimeter snö har plogbilen normalt 4 timmar på sig att ploga sträckan. 4 timmar efter avslutat snöfall ska det finnas åtminstone snö- och isfria hjulspår på vägen. Snösträngar kan alltså förekomma. Halkbekämpas normalt med salt.”

Klass 4-vägar: ”När det kommit 2 centimeter snö, har plogbilen normalt 5 timmar på sig att ploga sträckan. 5 timmar efter avslutat snöfall får det ligga högst 2 centimeter snö på vägen. Halkbekämpas normalt med sand.”

Jag upplever att det är på klass 4-vägar som det finns dessa hemska hjulspår som kan kasta de flesta bilar i sidled om det går för fort.  Sänker du hastigheten med bara 10 kilometer/timme är det säkrare för dig själv men kan bli ett väldigt stort irritationsmoment för övriga trafikanter. 

Väldigt många klagar på de som plogar. Gör inte det. De åker ut och börjar när de får order om det.
Snart är denna vinter över och jag vill att till nästa säsong ska Trafikverket och regeringen se över budgeten för väghållningen.

Betala bättre och kalla ut tidigare. Fler som kan kalla ut våra plogbilar för det snöar olika mycket på olika ställen. I min värld borde det bli billigare om de kan ploga och hålla ner underbettet än att kalla ut väghyvlarna titt som tätt. Lite kortare plogsvängar så att de inte behöver köra för fort för att klara tidskravet för det blir tvättbrädor då istället. 

Något hände 2015, olyckstalen steg vintertid i Norrbotten igen. Jag vill inte se att det måste ske fler dödsolyckor innan det händer något.