Fel kräva en viss mängd parkeringsplatser

"En ny strategi kan vara att erbjuda ett antal alternativa transportsätt och bara bygga ett litet antal parkeringsplatser till nybyggda hus", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

"En ny strategi kan vara att erbjuda ett antal alternativa transportsätt och bara bygga ett litet antal parkeringsplatser till nybyggda hus", skriver insändarskribenten. (Arkivbild)

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Insändare2021-01-26 14:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att minska utsläppen av klimatgaserna är transportsektorn högt prioriterad. Parkeringskraven i plan- och bygglagen blir då en intressant faktor att se över. Att som i dag kräva en viss mängd parkeringsplatser till nybyggda hus blir inaktuellt när allt färre i framtiden kan antas äga en egen bil. Självkörande bilar är lättare att dela. Och vi vet att dagens bilar står parkerade en stor del av tiden. Dels ökar kollektivtrafiken och cyklingen, dels gör bilpooler och självkörande bilar det enklare att dela på bilar som lätt finns till hands när man kallar på en.
En ny strategi kan vara att erbjuda ett antal alternativa transportsätt och bara bygga ett litet antal parkeringsplatser till nybyggda hus. Om det visar sig behövas fler platser kan man senare bygga på ett parkeringshus, bygga en ovanvåning ovanför en markparkering eller bygga ytterligare ett parkeringshus – men att ha som norm att ett stort antal p-platser gör att värdefulla ytor i staden blockeras i onödan.