I inriktningsunderlaget år 2026-2037 uttrycker Trafikverket det är viktigt att bygga robusta transportsystem hållbara för framtiden, öka tillgänglighet på befintliga och riskminimera nya infrastrukturer, minska kostnaderna att bygga samt att befintliga objekt måste omprövas.
Trots detta pågår planeringen genom Piteå kommun av Norrbotniabanan där ovanstående riktlinjer ignoreras. Enklare, billigare och riskminimerade lösningar finns. Varför försämra hela Norrbotniabanans funktion genom att bygga in den enda öppningsbara bron på hela sträckan norr om Stockholm när det kan undvikas?
Vintervädret skapade enorma problem i Skåne i närtid. Trafikverket misslyckades med relevanta åtgärder för att hantera problematiken. Samma vinterväder med ned till minus 30 satte befintlig öppningsbar vägbro över Pite älv ur funktion i totalt 25 dygn. Trafikverket misslyckades här med att hålla denna viktiga infrastruktur fungerande.
På samma plats över Pite älv, en av Sveriges större älvar, planerar Trafikverket en öppningsbar järnvägsbro i subarktiskt klimat. Risken är stor att denna kommer orsaka flertalet oacceptabla störningar både för järnvägstrafik och sjöfart. Alternativet är en lågbyggd fast bro uppströms älven i befintlig E4-korridor, helt enligt Trafikverkets ursprungsförslag (JU140 förslag P1). Alternativ P1 uppfyller alla Trafikverkets gällande riktlinjer till skillnad från 2010 års beslut.
Vid byggande av Norrbotniabanan genom Piteå finns möjligheter att minska projektets kostnad. Det finns också möjligheter till en riskminimerad lösning som ökar tillgängligheten. Det går också att korta byggtiden, korta bansträckningen, minska transporttider och transportkostnader, minska farligt gods genom tätbebyggda områden, minska nyetablering av järnväg genom tätbebyggda områden, minska buller, vibrationer och luftföroreningar i stadskärnan samtidigt som man beaktar riksintresset ursprungsbefolkningen och minimerar antalet tvångsinlösta fastigheter.
Ompröva beslutet från 2010, stora förändringar har skett i förutsättningarna, följ Trafikverkets senaste direktiv och lagförändringar. Samtliga Trafikverkets prognoser/bedömningar har visat sig vara felaktiga. Järnvägstrafik till/från Piteå har minskat från 12 till 6 tåg dag. Kapaciteten på det befintliga enkelspåret är 80 tåg per dag. Piteå Hamns järnvägstrafik är max 1 tåg per dag. Industriernas ökning av järnvägstrafik har ej uppfyllts. Alla målpunkter har utvecklats negativt: Musikhögskolan, Piteå sjukhus, Noliamässan, museum, Piteå summer games, samhällsnyttan (som feltolkats).