En kommun har inte den makt Ellinor påstår

Ellinor Sandlund (M) fortsätter tyvärr att sprida desinformation i sitt försök att motbevisa just det. Det enda som nu stämmer är att en fast, lågbyggd bro är billigare än en öppningsbar bro, där är vi överens, skriver Claes Danell.

Jag ser gärna att vi har en bra och saklig debatt kring alla ämnen vi har olika uppfattningar om. Tyvärr så lyser sakligheten med sin frånvaro och ersätts med sluttande plan-argument, skriver Claes Danell (S) i en replik till en tidigare insändare av Ellinor Sandlund (M). (Genrebild)

Jag ser gärna att vi har en bra och saklig debatt kring alla ämnen vi har olika uppfattningar om. Tyvärr så lyser sakligheten med sin frånvaro och ersätts med sluttande plan-argument, skriver Claes Danell (S) i en replik till en tidigare insändare av Ellinor Sandlund (M). (Genrebild)

Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Insändare2023-09-14 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

Följande påståenden i Ellinors insändare den 8 september saknar tyvärr sanningshalt: 

• ”Men eftersom Piteå kommun vill att NBB ska dras centralt, med ett resecentrum vid Västra kajen, trots en massa dundrande godståg i hög fart genom södra hamnområdet och trots alla andra stora utmaningar, så tvingas TRV därför göra en öppningsbar bro över Pitsundet.”

De enda som kan tvinga Trafikverket till något är regeringen, en kommun har inte den makt som Ellinor påstår.

• ”Den brotyp som då Trafikverket anser vara det mest fördelaktiga öppningsbara alternativet över Pitsundet enligt JU140, är en svängbro av liknande typ som Nockebrybron.”

Trafikverket har inte pekat ut någon brotyp som fördelaktig gällande Norrbotniabanan genom Piteå. Utredningen utreder endast om det är möjligt att dra järnvägen genom korridoren.

• ”Och trafiken över bron drabbas ju av långa stillestånd oavsett orsak till driftstörningarna. Frågan är om Socialdemokraterna verkligen vill att det ska bli så här även i Piteå?”

Socialdemokraterna i Piteå känner sig trygga i att Trafikverket kommer att välja den tekniska lösningen som är bäst för ändamålet. Trafikverket simulerar just nu olika brotyper för att komma fram till vilken brolösning som är bäst för ändamålet.

Jag upprepar Nockebybron som Ellinor jämför med har mellan år 2019 och 2023 öppnats 2 700 gånger. Endast vid elva tillfällen har det varit problem (0,4 %) vilket får anses vara ett bra facit. Att Ellinor hänvisar till en incident som hände för 50 år sedan, men som aldrig har upprepats igen. Är det verkligen ett problem idag då? 

Man kan tycka att Moderaterna i Piteå ska börja ta till sig att Trafikverket har beslutat om en järnvägskorridor genom Piteå kommun. De har inte beslutat om någon exakt teknisk lösning, det arbetet har de nu startat upp. Utredningarna som är gjorda har endast konstaterat att det är möjligt att dra järnvägen inom utpekad korridor. 

Piteå kommun var en av cirka 50 remissinstanser som förordade en centrumdragning. Trafikverket fattade beslut utifrån alla underlag som fanns inför beslut och har alltid förordat en centrumdragning då det ger störst samhällsnytta. Det uttalade sig redan i utredningen att korridor P1 ”dragning längs E4” endast fanns kvar för att det var den billigaste lösningen.

Ellinor kallar mig oseriös i min retorik. Jag väljer att inte bemöta det då Ellinor stärker mitt påstående kring desinformation ännu en gång i hennes eget svar. Jag ser gärna att vi har en bra och saklig debatt kring alla ämnen vi har olika uppfattningar om. En stark opposition är bra för demokratin och debattklimatet. Tyvärr så lyser sakligheten med sin frånvaro och ersätts med sluttande plan-argument.