Det finns många aspekter som man borde ta hänsyn till vid upphandling. Hur länge ska man behöva vänta på en sjukresa? Var finns de bilar man upphandlat? Kan chaufförerna göra sig förstådda på det minoritetsspråk som beställaren talar?
Enligt lagen om minoriteter och minoritetsspråk har man laglig rätt att få använda sitt språk i kontakter med myndigheter. Man faktiskt inte alltid påverka eller planera när man behöver åka till sjukhuset eller hälsocentralen. I vissa fall måste man beställa sin sjukresa ganska nära sitt besök.
Ambulans är till för allvarliga akuta fall men det finns ju något mellan akut sjukdom och planerade sjukresor. Missförstånd orsakade av språksvårigheter och dålig ortskännedom påverkar säkerheten och orsakar också mycket oro för de som väntar på sjukresa eller färdtjänst.
En upphandling som värderar flera aspekter och ger möjlighet, även för lokala småföretagare, att våga ge anbud är därför samhällsekonomiskt viktigt.